Summa sidvisningar

fredag 24 augusti 2018

Fem saker jag inte förstår

Hå hå ja ja. Livet, livet, livet. Lite, lite jobbar man men ändå - inget hinner man med. Man = jag alltså. Ni andra klarar säkert av att hålla en biljon bollar i luften men jag klarar inte ens av att göra klar en bloggutmaning som ANNA och jag sysselsätter oss med då och då.

Men nu så ska tummen ur. Till saken. Eller de fem sakerna som jag inte förstår. Håll i hatten.


1. EL.
Hur kan man välja vilken el som ska strömma in i ens hem? Att jag kanske har Jönköpings Energi som elleverantör men grannen på andra sidan han har EON? Hur. Går. Det. Till?
Om du är en brainiac - förklara, tack.

2. MUSIKER.
Alltså att lära sig en hel låt utantill på gitarr. För mig skulle det ta cirka ett år av ansträngningar. Och man kan ju inte ha en hel konsert med bara EN ENDA låt. Hur skulle det verka där inne i Globen? Inte alls bra. Man skulle såklart bli utbuad, oavsett om Lilla Snigel verkligen satt ganska tajt och svängde lite skönt sådär. Nä. När man har lärt sig en låt så ska man lära sig kanske 50 stycken till. Det tycker jag är märkligt att man kan. Och ännu märkligare blir det när man tänker på många musikers alkoholvanor. Att de kanske är FULLA på scenen! Eller HÖGA! Och ändå kunna veta att nu ska jag ta ett A7 och efter det ska jag riva av ett gitarrsolo med E4 P4 A9 E-moll B-dur och hiss och diss och ass och fass. HUR REDER DE UT DET? Skumt var ordet.

3. VATTEN
Om man har sett en bajsbassäng där kiss, bajs, mensbindor, kattsand och annat äckelpäckel virvlar runt (jag har en bajsbassäng aka Reningsverket vid OSET typ en halv kilometer från bostaden) så kan jag inte få in i mitt huvud hur detta kan bli rent vatten. Vatten som jag kan dricka. Borde vattnet inte vara totalt friterat i olika reningsmedel och smaka kemiskt? Jo, det borde det.

4. KRIG
Nä, jag förstår inte att man krigar alls. Men NÄR folk krigar - hur ser de vilka som tillhör vilken sida?
Ni vet när man kollar på gamla romarfilmer eller vikingafilmer eller ja, FILMER. Tusen ilskna skäggiga män springer emot varandra på ett fält. Svärden svischar i luften, huvuden åker av och kroppsdelar delas - MEN HUR VET DE VEM FIENDEN ÄR? I stundens hetta måste det väl vara väldigt avancerat att avgöra om det är en skäggmurvel i fiendebyn jag dödar. Eller? När alla ser likadana ut menar jag.

5. IMPROVISERAD JAZZ
Tänk att det finns folk som verkligen kan sitta och skaka på huvudet sådär lite njutbart när de hör ett piano som klink, klink, kloooonk samtidigt som någon går loss, med en helt annan melodi, på en kontrabas som skär sig totalt med en brölande saxofon som låter ungefär som ett kraftigt epilepsianfall.
Mmmm...modern improviserad jazz....ge mig något mot klådan och gör det nu.


Sedan förstår jag förstås inte hur man bygger en dator, hur touchfunktionen på en telefon kan funka, hur man kan vara klimatförnekare eller nazist, gilla Nickelback eller hur man kan vara ELAK. Men det är ju jag det.

5 kommentarer:

Sparkling sa...

1. Håller med, fattar inte heller detta. Och det är lite pinsamt, för jag äger andelar i ett vindkraftverk men har ingen aning om hur jag kan säga att det är just "min" el som finns i vägguttaget.
2. Det handlar nog bara om muskelminne, i alla fall om jag ska utgå från mig själv . Är ju inte direkt "rockstjärna" (HAHAHAHAHAHAAAAAA) eller ens spelbar inför andra öron än mina egna, men principen: Övar man på en låt tillräckligt många gånger så VET man vilket ackord som följer och när det är dags att byta. Men en sak som jag definitivt inte fattar är folk som håller på med MUSIKALER. Det är ju liksom inte en låt med låt oss säga tre verser och en refräng däremellan utan SKITMYCKET TEXT SOM INTE ENS ÄR PÅ RIM. Hur klarar man av detta?
3. Vattenkemi...mmm. Det händer massor av spännande saker i reningsverket i en massa olika steg. Kort sagt tillsätter man bakterier, mikroorganismer och kemiska ämnen till avloppsvattnet för att binda de ämnen som man inte vill ha ut i naturen, oftast kväve- och fosforföreningar som bidrar till övergödning, plus bakterier förstås. Det är det som sedan blir SLAM, som man kan avskilja och sedan kan det renade vattnet släppas ut i naturen, t ex en sjö eller en våtmark. Vattnet från avloppsreningsverket går alltså inte direkt till dricksvattenledningarna. Vattnet i kranen kommer från en vattentäkt (grundvatten eller ytvatten) som behandlas i ett vattenverk innan det blir dricksvatten.
4. Förstår jag inte heller.
5. Förstår jag VERKLIGEN inte heller. Finns det något vidrigare?

DDT sa...

Åh... här är något jag tror att jag fattar hur det fungerar. Elen alltså. Det är ingen skillnad på elen, ni betalar bara till olika producenter eller uppköpare. Sparkling betalar för att det produceras el i vindkraftverket, men elen i sig är ju en gemensam klump (klump kan nog vara det absolut minst korrekta begreppet i ordlistan för att beskriva just el, faktiskt) i hela nätet. Ju fler som köper miljövänlig el, desto mer sådan kan produceras. Men om man inte har en egen ledning från vindkraftverket så får du inte "din" el.
Här vill jag dock peta in en reservation om att jag kan ha fullkomligt fel.

Improviserad jazz är däremot helt obegripligt. Jag tänker att det är lite som abstrakt konst. Egentligen roligast för den som utför det. Jag lyssnar hellre på trafikbuller. Den typen av jazz är ren tortyr.

randigkatt sa...

Tack för UPPLYSNINGEN angående elen! Den var verkligen till en ledning. Och vad skönt att jag även förstår hur musiker funkar nu.
Det är bra med bloggutmaningar - man blir så klok.
Ska vi lyssna på lite modern jazz nu?

Sparkling sa...

Jag föreslår We Shall Overcome :D

randigkatt sa...

Ja okej. I jazzig version då.