Summa sidvisningar

onsdag 12 april 2017

Hej mitt tv-land! Nu är jag här!

Vi tänkte på det här med tv-serier. Varför inte en bloggutmaning om det liksom? Eller rättare sagt, ANNA tyckte att det var en kul idé och visst - det är bara det att jag är ganska kass på att plöja serier. När andra pratar om Homeland, Greys Anatomy, Desperate Housewives, Sex and the City och
gudvetvad så sitter jag tyst. Kan inte hänga med i snacket. Har aldrig sett ett enda avsnitt. Det var likadant med Dallas när det kom i början av 80-talet. Min kompis från Götteboooorg började plötsligt babbla om nån Jiar och Pämmela och jag fattade ingenting. Det här tilldrog ju sig ändå på den tiden då vi enbart hade två ynka tv-kanaler i detta rike och med tanke på att man till och med satt som klistrad vid Anslagstavlan så undrar man ju lite lätt vad jag hade för mig istället för att kolla på den nya snackisen DALLAS? Jag var kanske fullt upptagen med att klämma finnar, vad vet jag. Jag vet att jag iallafall såg De fattiga och de rika (Falconetti...burr, vilken skurk!), Rötter (med Kuta Inte, Kante Kuta, haha liksom, varför dricker inte Kunta Kinte Coca-Cola? Jo, för att han bara gillar Fanta! osv osv i all tafatts tolvårings oändlighet),  Macahans (jag var naturligtvis den enda som inte var kär i Luke Macahan eller Vargtass, min killsmak var förfinad redan då) och så då Förintelsen. Hemska fast braiga Förintelsen.

Hur som haver. Här kommer utmaningen.

1. Vilken tv-serie följer du just nu?
Är en Walking Dead-addict och nu är säsong sju igång av zombieslasher-serien men vi har naturligtvis bara lyckats se hälften av avsnitten (via streaming.) Antar att det blir jag som får försöka skaffa hela kompletta sjuan när den släpps på dvd. Man vill ju gärna veta hur det går för Rick och gänget i sin kamp mot vedervärdiga NEGAN även om det känns som att manusförfattarna går lite tomgång för tillfället.
Har även kollat på Gåsmamman 2. Första säsongen var sjutton gånger bättre. Nästan det bästa svenska jag sett i serieväg.

Sorgligt nog får jag väl svara att nä, nu följs ingenting. Mitt liv är beigt.

2. Bästa tv-serie genom tiderna?
Det får bli BREAKING BAD. Den med lungcancersjuke kemiläraren Walter White och eleven Jesse Pinkman som hipp som happ blir knarktíllverkare (metamfetamin). HERREGUD så bra alla de fem säsongerna var! Hela familjen satt som klistrad vid tv:n och efter ett avsnitt så sa vi "äh, vi tar ett avsnitt till va?" och när vi kollat på ytterligare ett så sas samma fras igen. Har man inte sett Breaking Bad är man en lyckligt lottad människa. Se!

3. Bästa kvinnliga rollkaraktär?
Antingen dysfunktionella SAGA NORÉN (Sofia Helin) i Bron eller ELISABETH (Solveig Ternström) i Svenska hjärtan. Gillar båda. Saga kanske man inte skulle uppskatta så mycket som vän i verkliga livet men nog hade man velat ha en sådan kollega som henne om man jagade psykopater? Udda, kunniga människor är spännande.
Udda är ju verkligen inte Elisabeth, tandläkarfrun i det där torftiga radhusområdet. Snäll, svennig, ängslig och lite naiv....vet att jag identifierade mig väldigt mycket med just henne då 1987. Det hade jag förmodligen inte gjort idag. Men jag hade fortfarande tyckt väldigt mycket om henne.

4. Bästa manliga rollkaraktären?
Uff, jag vet verkligen inte. Får jag säga Walter White igen? Hans transformation från vanlig lärargubbe med fru och lätt cp-skadad son till hårdnackat fritidskriminell som pajar alltihop ...jag tycker han gör sin roll briljant. Satans bra.

5. Om jag fick leva resten av mitt liv i en tv-serie så skulle jag vilja vara följande person i följande serie.
Vacklar lite här. Antingen en av småkillarna i Stranger Things (leva som barn med roliga polare och vara med om massa mystiska saker, cykla omkring på små fräna BMX i E.T-landskap) eller som übersnygg åtråvärd donna i Twin Peaks (naturen, närheten till Kanada, mystiska händelser här också, många udda filurer....) Jag säger därför Audrey Horn (Sherilyn Fenn). Kanske lite (eh, mycket) oövertänkt men hinner inte tänka över saken mer. Måste göra frukost. Egentligen ville jag ha en karaktär som konstant befinner sig i 70-talet och som är omgiven av djur. Förslag, någon?

Inga kommentarer: