Summa sidvisningar

söndag 3 november 2013

Att glädja en gammal människa


Glädje kan se ut så här till exempel:
1. En tant har ringt på en av mina annonser. Vi bestämmer att hon ska komma hem till mig på fredagförmiddagen med sina saker som jag vill titta på. Klockan elva ringer det på dörren. Jag öppnar. Utanför står en grå panter, jag gissar på att hon är 68 år och när hon får syn på mig så hojtar hon till: "Nämen oj! Var det en sån ung tjej som hade satt in annonsen!"
(Jag myser. Jag = ung tjej. Känner ett uns av glädje).

2. Brorsan och jag är på äldreboendet för att idag, söndag, hälsa på pappa Arne, 84 år. Vi sitter i en soffa och med oss sitter en kvinnlig personal som är extremt pratsjuk. Hon klappar pappa Arne på knät och säger högt i hans öra att "Hur känns det egentligen att ha så stora barnbarn? Nyss var hon såhär liten (hon måttar) och nu är hon såhär lång och stor!"
(Jag och brorsan tittar menande på varandra och skakar på huvudena unisont. Jag påpekar för den roliga, plumpa kvinnan att jag faktiskt är Arnes BARN och inte barnbarn. Hon skäms. Det behöver hon inte göra för jag känner åter ett uns, nä flera, unsar av glädje).

Skulle även kunna ta ett tredje exempel från den här helgen. Det med tyske Nils, född 1979, som jag slog mig i slang med på NEO sent på natten. Han trodde vi var ganska jämngamla och det skulle jag ju kunna berätta om men det kanske blir för mycket?

Nöjd. Faktiskt mycket nöjd med den här helgen. Detta hälsar Mirre. Mental ålder: 24.

Inga kommentarer: