Summa sidvisningar

fredag 4 juli 2008

Hej hej, gubbar, fula gubbar

Gubbar, gubbar. Nu tänker jag inte på jordgubbar utan de där gubbarna på två ben. Vad är det med dom egentligen? Jag var ute med två tjejkompisar igårkväll. En cider och två-tre glas vin blev det, bladlöss i huvet blev det (satt ute under ett träd), otäcka kycklingbitar i en vegetarisk Caesarsallad blev det och minst tio cigaretter för mycket blev det. Också.
Vid 22-tiden var det dags för vinglig hemfärd. Det får bli bussen! tänkte jag. Sagt och gjort. Eftersom jag är en relativt oerfaren bussåkare så satte jag mig naturligtvis på absolut sämsta platsen. Nämligen den platsen som är precis efter själva "dragspelet" mitt på bussen. Väldigt låg glo/stirra-faktor var det där upptäckte jag till min förfäran, men satt ändå snällt kvar.
Vi var inte många på bussen. Plötsligt dimper det ner en gubbe jämte mig. Sätena är inte så stora, som ni kanske vet, så jag och alla väluppfostrade medmänniskor sitter vackert ihop med benen för att inte ta upp onödigt med plats. Det hade den här gubben inga planer på. Nä för helvete, ut med benen, brett isär - hade han varit gymnast så hade man sagt att han gjorde en så kallad "split". Noll poäng för den i så fall.
Han satt väldigt tätt inpå mig och eftersom jag satt dumt redan innan han gjorde entré så var det svårt att försöka se oberörd ut/stirra ut genom fönstret. Min hjärnade surrade genast igång och jag hann tänka tankar som "är han en tafsgubbe så MÅSTE jag säga till på skarpen samt byta plats" och klassikern "vad gör jag om han går av vid samma hållplats som jag, vad kan jag använda som vapen, funkar det med nyckelknippan? en tändare?" osv.
Nu steg han snöpligt nog av en hållplats tidigare än jag fast jag tyckte ändå han betedde sig skumt, liksom vände sig om och tittade och när han sedan gick förbi fönstret så kändes det som om han tittade in. Jag vet inte om han gjorde det för jag vågade inte titta på honom. Han kanske var en helt vanlig gubbe. En lite mer bredbent och lite mindre revirtänkande gubbe som var duktig på gymnastik när han var tolv år bara. Vem vet.

Dagens låt: Can I sit next to you, girl? - AC/DC. Ja, är det du Bon Scott som frågar så svarar jag tveklöst ja. Är det snuskgubbar blir svaret ett annat. Fast det värsta är att de brukar ju inte ens vara hövliga nog att fråga.

Inga kommentarer: