Summa sidvisningar

torsdag 4 maj 2017

Nu retar jag mig på pizzerior


Vet inte hur det är i andra städer men här i Jönköping/Huskvarna har pizzeriorna iallafall fått någon form av storhetsvansinne. Hybris grande. Att betala 90:- för en DAGENS LUNCH och få en varm brödbit med lite ost, tomatsås och några räkor, lite vitkålssallad och så en burk läsk - det är fan inte okej alls om du vill veta min åsikt och det vill du säkert.
Alltså NITTIO FUCKING KRONOR! Väljer man då en sallad istället för pizza så får man isbergssallad (mycket av den varan) och så lite tomat, gurka och burkmajs och något mer, Det är ju horribelt. 75:- skulle jag tycka var hyfsat acceptabelt. Inte en spänn mer.

I tisdags var Carro och jag först på en sedvanlig loppisrunda och sedan skulle vi som sagt var käka lunch på stan. Gjorde då misstaget att kliva in på en pizzeria men tog snabbt klivet ut igen när vi insett det smått fantastiska priset. På gatan rätt över den här uppblåsta pizzerian ligger nämligen en
r i k t i g restaurang med KOCKAR och SERVITÖRER och där kostar en dagens 95:-
Vi gick dit istället och kunde välja och vraka mellan vitlökssmör, tapenade, hembakat bröd, jättegod salladsbuffé samt minst sju olika varmrätter som det bara var att ta själv av. Ris. Kokt potatis. Stekt potatis. Oändlig tillgång till bearnaisesås och vitlökssås samt kaffe med DESSERT (pannacotta med någon bärsås, supergott). Prisvärt med andra ord. Man undrar ju om pizzeriornas ägare någonsin satt sin fot på ett annat lunchställe än sitt egna? Jag tror faktiskt inte det.

En annan sak med pizzeriorna här är att de är så förbannat fantasilösa att man (jag) nästan blir lite lätt provocerad.
Om det nu ska finnas 78 olika pizzerior i en och samma stad så kan man ju tycka att någon kanske skulle kunna profilera sig en gnutta, en liten, liten aning iallafall? Nä. Icke. Det är Capricciosa, Vesuvio, Quattro Stagione, Hawaii och kebabpizza med eller utan strips. Överallt. Inte ens stark eller mild sås får man välja mellan längre.
Hade jag haft en pizzeria så hade jag gått loss med ingredienserna. Mycket pesto, fetaost, quornfärs, ruccolasallad, lax, spännande ostar, aubergine, squash, oumph, bläckfisk, ja, något annat än burkchampinjoner, strimlad skinka och vattniga räkor iallafall. Hur svårt kan det va?

Känner nästan för att starta ett pizzauppror. Ska jag?

Dagens låt: Homeward bound - Simon&Garfunkel
Skulle jobbat på radion idag. Gör icke det. Är hemma med sjuklig son som "mår illa". Han som aldrig är sjuk annars har varit risig flera gånger de senaste månaderna. Vet jag vad det beror på? Doktor Mirre svarar JA. Jag vet. Anar. Han har nämligen börjat äta kött i skolan. Efter ihärdigt tjat om att han inte vill vara vegetarian längre så gav vi med oss. Okejade att han får äta vad han vill i skolmatsalen iallafall. Dock inte här hemma.
I förrgår åt han tydligen BLODPUDDING och nu har han varit risig sedan dess. Jag misstänker att hela hans kroppsliga system protesterar mot allt det nya konstiga som numera dimper ner i hans lilla mage. Korv. Bacon. Biff. Uff.
Själv så har jag inte smaskat kött sedan 1996. Mår finemang (peppar peppar ta i trä.)

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Hörrö, nu är det väl ändå dags för att blogginlägg? TEMA: SEMESTER.

randigkatt sa...

JA. KANSKE DET. Om min skrivkramp tillåter. Ska göra ett ärligt försök.