Summa sidvisningar

torsdag 20 augusti 2009

Ska vi byta liv, gubbe?

Står i kön till en affär idag. Plötsligt stegar en pensionärsgubbe fram till mig och frågar:
"Är det du som är Mirre?"
"Ja?" svarar jag.
"Ja, då ska jag hälsa från min fru att hon saknar dig och Sara på radion på fredagarna. Det var alltid så viktigt för henne att höra på er samtidigt som hon åt frukost!".
"Men vad kul! sa jag. "Då får du hälsa från mig".
Så började han prata om livet som pensionär. Jag sa att jag längtade tills jag blev pensionär. "Om man får vara frisk då vill säga".
"Nä, usch" sa han. "Jag skulle gärna vara 30 år yngre. Och spana på alla snygga tjejer. Jag och frugan har varit gifta i 45 år nu".
"Jaha, men tjejerna var säkert snygga på den tiden också", försökte jag.
"Nää, de är allt mycket snyggare nu!" sa han och så öppnade affären och vi skildes åt.
Han vill vara yngre och jag äldre. Tänk vad skönt att bli gammal och grå och vara, så att säga, i mål. Inte ha några jobb- eller karriärkrav hängande över sig. Slippa jaga. Bara vara. Låta dagarna gå som dom kommer. Det skulle passa mig finfint det.
Som pensionär ska jag fortsätta måla mig svart runt ögonen och ha svarta kläder och röd mun och om någon liten hoppa kommer och mopsar upp sig så ska hon tammejtusan få smaka på käppen.
Det ska bli alla tajders det.

Dagens låt: When I'm 64 - The Beatles.
Så där hemskt många år är det ju faktiskt inte kvar. Så fort som åren går nu för tiden så kommer man väl vara ett russin innan man ens har hunnit säga klart meningen "men varför var jag så dum då att jag inte tecknade en pensionsförsäkring för när jag var 20?"

Inga kommentarer: