Summa sidvisningar

onsdag 31 juli 2013

Hjälp jag drunknar bland alla apparater!


Hej! Jag heter Mirre och jag är motståndare till tekniska apparater. Jag har ingen platt-tv, ingen diskmaskin, ingen Ipad, ingen SodaStream, ingen köksmixer, ingen MP3, ingen tvättmaskin, ingen klösbräda. Jag var till och med emot microvågsugnen in i det längsta.
Hur kunde jag bli sån här?  Tja, jag antar att jag tänker som så att har jag klarat mig utan något innan så gör jag det säkert i fortsättningen också. Maskiner/apparater/telefoner/datorer - ju mer man har, ju mer kan krångla och gå sönder. Krångel = något jag avskyr.
Dessutom kostar allt pengar och eftersom jag inte kan tänka mig att jag skulle bli ett dugg lyckligare av en platt tv på en tv-bänk i vitt från MIO så avstår jag. Jag är en BOHEM! En fritänkare alltså. Det låter iallafall ganska bra.
När ALLA plötsligt ska ha något då blir jag misstänksam och bakåtsträvig på stubinen. Mossigt va? Säkert - men det är faktiskt ganska kul att vara jag nu när jag tänker efter.
Ett exempel på det är när jag var på MediaMarkt härom veckan för att köpa en födelsedagspresent till Wendy som skulle fylla elva. Hon har tjatat, tjatat, tjatat om en egen mobil i ungefär tre år och nu kände jag att jag inte kunde stå emot längre. Och en enda klösbräda i familjen kanske kunde vara okej?
I teknikpalatset numero uno fick jag fatt i en ung manlig expedit. Efter många om och ännu flera men så hade han lyckats pracka på mig en Iphone 4. Nu skulle det förstås prackas mer.
"Vad har du själv för telefon?" undrade han.
"Jag har en gammal en som jag är väldigt nöjd med och man kan ringa med den, sms:a med den, ta kort och jag kan TILLOCHMED gå ut på facebook med den!" sa jag nöjt och plockade upp telefonen ur väskan för att visa. När han fick se den (NOKIA C1 tror jag den heter) så låtsassvimmade han, han drog på sina unga smilband och tog sats men jag förekom honom med "och det finns ingen möjlighet i världen att du kan få mig att köpa en smartphone!"
"Varför?" sa han alldeles klentroget.
"Jo, för jag vet att om jag fick en smartphone så skulle jag bli totalt beroende av den på bara några dagar. Jag skulle bli alldeles uppslukad av den och jag vill faktiskt ha ett liv, inte bara sitta och hålla på med en mobil".
Han tittade skumt på mig och jag antar att han därmed hade samtalsämnet klart till sin lunchrast. Tokiga kärringar va! Som inte har fattat grejen. Alls!

Jag skiter högaktningsfullt  i om folk skrattar. Den dagen ni ser mig med en meningslös* smartphone får ni slå mig hårt i huvudet med något. En blueraydisc kanske?

* Förklara meningen med en smartphone för mig. Jag vill verkligen veta. Vad kan den hjälpa mig med som inte datorn kan? Det enda, och då menar jag verkligen DET ENDA, jag skulle vilja ha i klösbrädan - det är isåfall det där Instagram. Men om jag känner efter en halv nanosekund så känner jag att jag kan nog klara mig utan. Det också.

6 kommentarer:

Mitt lilla face sa...

jag förstår, och vi är nästan dom enda 2 på denna sida gränsen,
När jag var liten flyttade familjen till Amerika 1970 var året och jag var helt panikslagen , jag skulle förlora mitt 30 minuters barnprogram på tv1 varje dag i svart vitt,,,,men efter att vi left med bara 1 kanal som inte börja sin sänding fören kl17 30 på eftermidagen så hamnade vi i reklamfinansierad tv värld med 43 kanaler dygnet runt 5 av dom rena barnprogran och inte en enda med ´Staffan vestebergs strump docker på.
Ett himmelrike för både vuxna och barn
att bara se teknad film och det var inte julafton som pappa sa !
Senare flyttade familjen hem igen
då hade vi faktiskt fått tv 2 men på den var det bara ballalajer och v politik .
Ur trist att få smaka på chokladpralinerna i asken för att sedan inte ens få lukta , det vart tillbaka till strump program och kalle anka på julafton (det är därför alla gamlingar älskar kalles jul)

randigkatt sa...

haha...strumpprogram - usch vad jag verkligen HATADE strumpprogrammen!

Nette sa...

strumpdockor med garnhår som har ett budskap ! det värsta jag visste

Sparkling sa...

Det ENDA som jag verkligen tycker är bra med klösbrädan är att man kan kolla mail i den. Nu är kanske inte alla lika sjukt beroende av att kolla sin mail stup i kvarten som jag är. Men innan var det så här för mig: någon gång framåt kvällen kände jag att nu måste jag nog sätta igång datorn och kolla mailen. Och sen blev jag sittandes, för när man ändå startat datorn kan man ju lika gärna läsa lite bloggar, kolla facebook, läsa nyheter på aftonbladet, kolla vädret, läsa lite fler bloggar, kolla facebook igen, osv. NU: Allt mail- och facebookrelaterat ploppar upp i telefonen och är det inget viktigt (90 % av allt som mailas och skrivs om på facebook är enligt mig rätt oviktigt) så tar det 5 minuter att skumma igenom, och jag blir inte sittandes i timmar och dumsurfar "när jag ändå har datorn igång".
Så för mig: klösbräda = mer tid över till annat. Men för min mamma, som dumsurfat 0 h 0 min 0 sek i hela sitt liv, men som nu bara sitter och spelar Wordfeud på sin telefon så har väl tiden till annat minskat.

randigkatt sa...

Där ser man! Nu blev jag ännu mindre sugen på en TROTS att jag dumsurfar liiiite för mycket.

Barasara sa...

Jag tänker att det snarare handlar om att övertygas om allt en dator kan göra. Och om man diggar datorn och får välja att sitta fast med en sladd på ett visst ställe eller kunna göra det lite var man själv vill och vill göra det just lite var man själv vill - då är en smartphone alldeles ypperligt.