Summa sidvisningar

lördag 5 april 2014

Chockad av Hälsolyftet!


När man fyller ett magiskt, jämnt tal, typ det där talet som gör att man ramlar över på döhalvan, då blir man kanske, om man har tur, utvald att medverka i landstingets HÄLSOLYFTET.
Jag fick brevet med en förfrågan om jag ville vara med och eftersom att jag är ganska intresserad av min egen hälsa så tackade jag såklart JA.
Förra fredagen så skulle jag ta blodprov (på fastande mage) (alltså: jag fick inte äta frukost) (tror ni jag var hungrig eller?) (faaaan, vilken explosiv huvudvärk jag fick efter att de tappat mig på ett rör med blod!) och så skulle jag fylla i en enkät med en massa frågor om mina levnadsvanor hemma i lugn och ro.
När jag svarat klart så insåg jag att jag förmodligen skulle framstå som en torr pingstvän. Jag varken röker eller dricker ju. Eller jo, feströker gör man ju gärna men hur ofta festar man nu för tiden egentligen? Och dricker gör jag verkligen inte varje vecka. När Skägget sitter där med sina ölburkar på helgen så sitter jag sedesamt bredvid med ett glas lättjuice. Lime/citron typ. Party party liksom.
I onsdags var det dags att ta med sig sina präktiga pingstvänssvar och äntra vårdcentralen. Fick träffa en gammal hurtig sjukgymnast som vägde mig, mätte mig, tog mått på min midja och på "stussen" aka röven.
Fick inledningsvis veta att jag hade ett PERFEKT midjemått. Min BMI låg på 23-nånting och det var också JÄTTEBRA.
Sedan fick jag svara på frågor om hur mycket jag rörde på mig per vecka. Här höftade jag ganska rejält, tog kanske i lite i överkant men trots det så hamnade jag på rött = inte bra. Jag var plötsligt i riskzonen för att få en hjärtinfarkt eller något annat superfarligt.
Vidare så var det frågor om  hur många mackor jag åt per dag och vad hade jag på dom? Hur mycket smör/lättmargarin jag tog på mackorna? Tog jag en ostskiva eller två? Åt jag müsli? Skar jag bort fettet på kött? Åt jag kakor och hur många isåfall?
Jag svarade väldigt sanningsenligt på alla frågor och nu skulle det räknas poäng. Det var addition och multiplikation och avdrag och bonuspoäng hit och dit och vem, VEM? har egentligen suttit och konstruerat dessa tester? Någon ur Alliansen eller?
Hur som haver så fick jag poäng som hade gjort Anna Skipper imponerad. Jag fick en mycket snygg GRÖN kurva (plötsligt ingen riskfaktor alls för hjärtinfarkt) och den gamla sjukgymnasten kunde inte nog påpeka hur sällan det var någon i min höga, aktingsvärda ålder fick en sådan fin kurva. Och mina blodvärden och blodtrycket SÅG DESSUTOM JÄTTEBRA UT.
"Det här kändes ju nästan lite som en bilbesiktning!" pressade jag käckt ur mig. Sjukgymnasten log och så skakade vi hand och jag lovade att försöka röra på mig lite mer samt att äta mer fibrer.

Det var kul det där Häslolyftet. Nu tänker jag bli 100 år. Minst.

4 kommentarer:

Barasara sa...

Woohoo - två saker värda att fira i oktober då. Topphälsa samt födelsedag. Jag hoppas på fest - just so you know.

randigkatt sa...

Hur stavar man till fäzt?
Om du mig tänkt gratulera, tack för tanken.....

randigkatt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Barasara sa...

Nej katten. Kör på fest! Tänk på all positiv egoboosting du får samt alla härliga presenter! (Och om du är rädd att det ska bli för mycket lukttvålar och VHS-kassetter kan du ju säga att du vill samla till resa...) F-E-S-T-K-A-L-A-S-F-E-S-T-K-A-L-A-S!