Summa sidvisningar

onsdag 27 januari 2016

Mjöl och lera - inget fett hår mera!

Det är verkligen livsfarligt att gå in på vissa hysteriska sidor på facebook. Fick ett tips av SPARKLING om sidan "Ekologiskt är logiskt" där folk uppenbarligen läxar upp varandra dagligen. Vill du ta dig en titt på människor som MÄSTRAR  och har sig i hur långt man kan gå för att värna om miljön? Då är detta sidan för dig.
Nu gick jag och mitt blodtryck trots allt in på sidan och fastnade såklart genast i tråden "Mitt hår ser smutsigt ut på endast en dag - jag blir tokig snart!"
Det här är ett kärt ämne som jag intresserat mig för sedan högstadiet typ. GUD, vad mitt hår var fett i 14-18-årsåldern! Det var hemskt. Jag kunde tvätta håret på morgonen och vid lunch så var det Bregottfett igen. En riktigt pina var det. Ibland, av ren lathet, tvättade jag bara luggen. Vet inte vem jag försökte lura egentligen.
Min räddning kom först i sista årskursen på gymnasiet och räddningen hette PERMANENT AV HÅRET. Visserligen gjorde rotpermanenten att jag såg ut som jagvetintevad men fettet var någorlunda borta. Eller så var det inte alls det men det gömde sig ganska väl iallafall bland alla falska lockar och vågor.
Numera behöver jag "bara" tvätta håret varannan dag och det kan man ju faktiskt leva med. Värre då med den snart 14-åriga dottern som har galet långt hår och som naturligtvis har ärvt mina fettiga gener. Henne kanske man kan rädda?
Läser därför i den ekologiska tråden. Folk kommer med det ursämpiga tipset att nämen, du ska inte tvätta håret så ofta! Jättelätt att säga när man lider av tunt, platt och fett hår!
En skriver till och med att hon tvättar sitt hår typ var 20:e dag. Usch. Vill man ens veta hur den människan luktar? Och så ramlar det in några andra tips. Någon skriver "Testa Urtekrams schampo med aloe vera" och då kontrar en annan kvinna (det är bara kvinnor i denna tråden, inga män verkar ha fett hår) med, hahaha, jag måste skratta: "Testa rågmjöl. Det funkar för mig!"
RÅGMJÖL? Öh?
Jag som har mörkbrunt hår - hur skulle det se ut om jag hällde vitt rågmjöl i håret? Eller är det att jag ska blanda ut mjölet med något? Med kokosolja kanske? Ägg? Honung? Falafel? Jaja, skit samma. Jag vill inte veta för nästa person ger sig raskt in i debatten. Hon kontrar barskt med "Sluta med kemiska medel. Jag har använt rasullera i två år. Inget schampo och balsam för min del!"
LERA? Öh?
Jag googlar på rasullera, fånigt namn, och hittar produkten ganska omgående. Får berättat för mig att det luktar tydligen LERA vid blötläggningen men doften stannar, enligt tillverkaren iallafall, inte kvar i håret eller på huden. Man får vara glad för det lilla som flickan som klippte håret på grisen sa och man kan ju faktiskt använda den leriga smeten som tvål också.

Kostar bara 65:- + frakt. Ska jag eller ska jag inte?
*ler*(a)

Dagens låt: Eight days a week - BEATLES
Nä. Inte åtta dagar men typ... tre. De senaste veckorna har jag bara jobbat tre dagar i veckan. Det är jätteskönt! Helt lagom! Lönekuvertet blir kanske inte så tjockt men om jag ändå klarar mig. Varför ska jag då piska mig till att jobba 40 timmar i veckan? (det finns jättegott om timvikariejobb i kommunen, men jag tycker att det räcker med några strödagar då och då...och nej, jag oroar mig inte ens för pensionen, sån är jag. Vill ni ha tips hur ni ska ändra er livsstil så kontakta gärna mig, haha)



2 kommentarer:

Sparkling sa...

HAHAHA, visst är de här miljömupparna "för härliga"? Minns när någon lite försynt påpekade att hon tyckte att hon luktade svett av den ekologiska deodoranten och om det fanns någon som hade något tips. Tipsen var då: KOKOSOLJA, BIKARBONAT ELLER CITRON, men jag tänker att det bästa tipset måste ju vara att börja (eller rättare sagt sluta) tvätta håret med mjöl eller lera sisådär en gång var tredje månad, för då är det nog ingen som reagerar på att man luktar just svett, bara allmänt äckligt.

randigkatt sa...

haha!