Summa sidvisningar

fredag 4 november 2016

Tatuera mera! Eller bara LÄGG AV!


Året var 1993. Skägget och jag skulle på vår första solsemester tillsammans. Grekland skulle det bli i två hela veckor. Härligt!
Vid denna tid då det begav sig hade Skägget tre stycken mindre tatueringar på armarna. Ett spader ess på vänster överarm. Någon konstig symbol på höger överarm och under den tatueringen ytterligare en som var liksom ett band med kryptiskt mönster. Gissa om vi blev utstirrade på den semestern. Folk glodde ogenerat. En busschaufför kom fram och ville diskutera armbandstatueringen. Kort sagt: Jag tyckte det var ganska jobbigt, till och med lite genant, med en sådan hårding till man vid min sida. Hård och kriminell. Vilket ju naturligtvis inte stämde men att ändra folks förutfattade meningar var inget jag ville sysselsätta mig med på semestern liksom. Jag ville ju hellre ligga och skrika under sängtäcket på ön Andros eftersom vi hade fullt av flygande GLÖDANDE insekter i vårt sovrum. Sån är jag.
Nu skriver vi 2016. Gamla kärringar är tatuerade. Ungdomar tatuerar in stjärnor eller ordet VEGAN (jo, jag har sett det med egna ögon på Arlanda i somras) i sina ansikten och försäljare kan ha hela händerna fullkletade med tatueringsbläck. Vad hände? Och NÄR hände det? Och VAD VAR DET SOM UTLÖSTE DENNA TATUERINGSLUSTA? Vad? Någon som har en idé?

Jag är så sinnessjukt less på alla dessa fulltatuerade människor. Visst får folk göra som dom vill men hur jäkla klokt är det att som artonåring tatuera in hela sitt bröst och hals med blommor, yxor, stjärnor, planeter, fåglar, KISS, spindelnät och texten Carpe Diem? Man vet ju att de förr eller senare kommer ångra sig.
Dessutom en liten försynt fråga från en väldigt ekonomiskt sinnad människa här i lilla Huskvarna: Hur sjutton har folk råd? När jag tatuerade mig på 90-talet (en liten katt på ena skulderbladet som senare gjordes om till Klas Katt, som senare fick texten ANIMAL RIGHTS NOW! usch, jag vill ta bort den...) så kostade en liten en typ 500:- Vågar inte tänka på vad det skulle kosta att tatuera hela armarna, benen, fötterna, händerna, ryggen, bröstet och nacken. Och med tanke på att det finns folk i världen som svälter så blir man ju...äh, jag ska inte dra i dom växlarna. Men ni fattar.

Tatueringar är FULT OCH ONÖDIGT, SLUTA UPP MED SKITEN OCH GÖR DET NU! MAN ÄR INTE ETT DUGG HÄFTIG ELLER SPECIELL ELLER UDDA BARA FÖR ATT MAN HAR LIEMANNEN INTATUERAD PÅ ARMEN! Så nu har den här sura medelålderns tanten fått säga sitt. Det var skönt.
Hoppas att inte Skägget med sina fulltatuerade armar samt mage och bröst läser det här nu bara. Kan bli lite dålig stämning.

Dagens låt: Vi bor på landet - Bröderna Djup
Läste en artikel i en gammal DN idag att vi borde leva mer som lantisar för att rädda miljön och för att rädda oss själva. Mota bort det där tomma hålet som bara växer sig större och större inombord oss stressade stadsbor. Vi shoppar oss lyckliga (tror vi) och vi konsumerar oss till förbannelse och så springer vi hos terapeuter och går på mindfulnesskurser och och och...listan kan göras lång. Vi stadsbor, även vi som tror oss värna om miljön, är inte bra för den här planeten konstaterade artikelförfattaren Jonas Mosskin. Om alla levde som oss här i Sverige (särskilt storstäderna då) så skulle vi behöva 3,7 jordklot. Ni hör ju.
Geten, hönorna, traktorn - jag kommer snart!

1 kommentar:

Sparkling sa...

Jag tatuerade mig när jag var 18-19 nånting, tyckte det var dyrt redan då. Och nu verkar priserna vara SINNESSJUKA och trots det måste man tydligen boka tid månader i förväg, så det verkar ju inte avskräcka någon. Uppenbarligen fattas det inte pengar i det här landet, cigg, nya tv-apparater och tatueringar verkar folk alltid kunna ha råd med, i samma andetag som de ojar sig över att inte "har råd" att skicka med ungarna matsäck på nån himla skolutflykt.