Summa sidvisningar

fredag 10 november 2017

Ålderssymptom numero 39

Det här med att bli gammal alltså. Nu börjar det krånglas och skrynklas och hängas och själv står man där med ett antal frågetecken ovanför skallen. Jag som bara är 27! Var kom den här missnöjesrynkan ifrån? Och de här gamla händerna? Vem tillhör dom? Agda 85 eller?  Det är inte roligt.
Roligt är det inte heller att plötsligt upptäcka att man har fått hälsporre. HÄLSPORRE! Ni hör ju. Vilken totalt ocool åkomma! Låter ju som den tillhör någon undergrupp till lika osexiga "gikt"och "portvinstå" (samma sak?). Ro hit med en bäddjacka liksom.

Jag fick mina hälsporrar för några dagar sedan. Plötsligt upptäckte jag här hemma att när jag gick över golven så gjorde det ont, det ömmade, i hälarna. Kändes som om själva den mjuka trampdynan försvunnit. Aj på den. Fick rusa ner i källaren och plocka fram mina Birkenstock i storlek 37 (jag har 39/40 egentligen) och gå runt med dom på fötterna här inomhus. Det lättade lite.
Så igår när Stefan och jag var på stan så var det jag som gjorde ett nedslag i en hälsokostaffär. Provade den ena fotriktiga toffeln/sandalen efter den andra och den absolut skönaste var en träskoliknande sak som nu var nedsatt med 50%. Halva priset! Just den varianten gillar jag och då får man helt enkelt se genom fingrarna med att den där sköna avlastande träskon råkar vara GAMMELROSA.
När jag kom hem så ställde sig hela familjen och skrek när de fick se mig iförd dessa rosa tingestar.
"Du ska väl inte ha på dig dom hemma här?" undrade en av familjemedlemmarna upprört (jag har glömt vem för jag blev rätt så stirrig själv av hela toffelsituationen).
"Nä, jag ska ju bara ha dom på bibblan så klart!" förklarade jag lätt nervöst.
För det är ju där jag står och går. Det är därifrån hälsporrehelvetet kommer förmodligen. Men nu, en timme innan jag ska vara på jobbet så tvekar jag. Jag ser inte klok ut nedtill med dessa skor på fötterna. Hade jag hetat Ebba von Sydow, Ann Söderlund eller Lena Philipsson så hade jag förmodligen skapat en trend. VAR VAR VAR har hon köpt dessa små ursöta träskor som ser så mjuka och FEMININA ut? hade skvallertidningsläsarna undrat när de fick se Ebba, Ann och Lena där på röda mattan.
Men det är ju dom det. Jag ser ut som jag vet inte vad. Det blir liksom bara fel fel fel som alltid när det kommer till mig. Ingenting passar på just mig.

Så nu har jag intressekonflikten Allan här. Lyda hälsporren och bli till allmänt åtlöje eller kränga på mig mina Birkenstock som inte alls är lika sköna som de rosa fulingarna?
Ååååh! Alla dessa val hela tiden. Blir tokig. Vill vara fem år igen och ha en mamma som bestämmer allt åt en. Gud vad skönt det skulle vara. Lika skönt som att ha vanliga hälar igen. Hälhelveten!


Dagens låt: To hell and back again - Saxon
To häl and back ögän. HÄLsningar Mirre af Riddarsporre



3 kommentarer:

Sparkling sa...

Köp läderfärg och måla om träskon i någon frän färg, men lyssna på hälsporren för den kommer sannolikt inte att ge med sig utan att man daltar med och fjäskar för den. Mvh 180 årig krämp-expert.

randigkatt sa...

Hur daltar man med en hälsporre? Smörjer in den med smörgåstårta eller vad? Ska köpa inlägg till skorna idag. På Apoteket. Drar mig lite för detta.
Mvh Okunnig 85-åring

Sparkling sa...

Man ger den fotriktiga skor, tror jag. Just hälsporre är jag konstigt nog ingen expert på, det måste vara DEN ENDA krämpan som ännu inte hamnat i detta måndagsexemplar. Men fikarumsexpertisen är eniga.