Summa sidvisningar

onsdag 4 juli 2018

Det läskigaste jag vet är att se dig när du sover.....

....haha... nämen nej, det är det ju inte. Jag försökte bara skoja bort det hela med hjälp av Cecilia Wennerstens gamla bröllopshit "Det vackraste". Blir nämligen lite nervös av bloggutmaningar och den här gången handlar det hela om LÄSKIGHETER.
Jag gav utmaningen till Anna och så bollade hon oförskämt tillbax till mig. Schysst!


Vad är det läskigaste du vet?
Är det kanske män med mobilhölster eller män som går omkring med headset till mobiltelefonen? Ni vet sådana där mojänger som liksom sitter fast i örat? Usch! Otäckt! Fast ändå läskigare är ju klimathotet. Egentligen. Bara jag tänker på ordet KLIMATHOT så får jag lätt panik. Vad fan ska vi göra? tänker jag. VADFANSKAVIGÖRA! Är det inte otroligt bråttom att åtgärda det vi har ställt till med? Jo. Men varför gör vi inget då? Jag får panik! Att folkmassor måste fly för att allt bränns sönder, att vattnet tar slut, att vattnet dränker allt, vulkaner som sprutar, orkaner som drar fram som...eh, orkaner, översvämningar, matbrist.......................L Ä S K I G T!


Vad är det läskigaste som du varit med om?
Jag lever/har levt ett otroligt skyddat liv. Är ganska försiktig av mig. Så det läskigaste jag har varit med om är nog antingen bergbanan BALDER på Liseberg (hahaha, ni hör ju) eller första gången jag skulle föda barn. Vad hade jag gett mig in på? Hur ont på en skala skulle det göra egentligen? Och sedan ännu läskigare...att vara ansvarig för sin avkomma resten av livet. Se till att den blir vettig. Gulp. Man vill ju inte att ens barn ska bli knarkare/kriminell precis. Det skulle vara en oerhörd sorg.


Vilken är den läskigaste boken som du läst?
Lätt. Plättlätt. Varsel av Stephen King så klart. Ni vet förlagan till filmen The shining. Familjen mammapappabarn som flyttar in på ödelagda Overlook hotell. De klippta buskdjuren i trädgården som rörde och flyttade på sig. Pappan som blir allt galnare. Kommer ihåg att jag låg inne på mitt gamla flickrum där på Österängen och sträckläste och svettades och flämtade. Boken var så förbannat otäck och spännande! Vågar inte läsa om den. Är så rädd för att bli besviken.


Din läskigaste film?
Hade jag fått frågan på 80-talet hade svaret varit givet: Exorcisten. Jag var så oerhört rädd för den filmen att det var galet. Det räckte liksom med att se bilderna från filmen i en tidning för att min nattsömn skulle bli helt sabbad en hel sommar. Att då verkligen SE filmen - otänkbart. Jag är fortfarande lite halvskraj för filmer där människor blir besatta. Kan man bli besatt? På riktigt alltså? Av något ont menar jag förstås, inte bli besatt av pelargoner, Darin eller cockerspanielhundar. Vet du?
Men läskigaste filmen i dag är utan tvekan MARTYRS. En fransk jävla film som jag önskar att jag aldrig sett. Kände för att våldtäktsduscha ögonen efter att ha sett den. Du får googla på den. Men se den inte för allt i världen.


Vem är den läskigaste personen i världen?
Jag säger som Anna. Donald Trump. Han är obehaglig. Alla giriga maktmänniskor som är klimatförnekare är hemskt läskiga tycker jag.


Vad är det läskigaste som du ätit?
Hur kan man äta inälvsmat? Och tycka att det är gott? När jag praktiserade i en musikaffär på 80-talet så fick jag varje lunch sätta mig i affärsinnehavarens skruttiga bil och så åkte vi hem till hans snälla gamla mamma i Vättersnäs. Hon bjöd nämligen på lunch mot en tjuga. Vällagad husmanskost. Mums. Ändå tills en dag då det plötsligt var något brunt i grytorna på spisen. Som luktade lite misstänkt men det såg rätt gott ut ändå tyckte jag hungrigt.
La för mig på tallriken och tog en tugga av köttet och BLÄÄÄÄÄ! Var tvungen att stålsätta mig för att inte kaskadspyan skulle komma på blixtvisit i det huskvarnska hemmet.
"Nää, jag är hemskt ledsen, men jag kan verkligen inte äta det här" fick jag ur mig. Mycket skämmigt. Men snälla gamla mamman tittade förstående på mig och satt att jag kanske kunde äta av potatisen och såsen då istället? Visst.


Gräddstuvad lever - hur jävla äckligt är inte det då?


Läsk eller vatten?
Vatten. Jämt. Solklart. Dricker typ två burkar 33 cl läsk om året. Att folk kan vara beroende av sån äcklig dyr skit övergår mitt förstånd.


Så. Då var det klart då.









3 kommentarer:

Sparkling sa...

Well done! Jag har läst-om Varsel i vuxen ålder, den är faktiskt fruktansvärt obehaglig fortfarande. De klippta häckdjuren! Den där brandslangen i korridoren! Damen i badkaret! Filmen gör den faktiskt inte rättvisa även om Jack Nicholsen är mästerlig.

randigkatt sa...

Brandslangen har jag förträngt. Vad var det med den? Håller med dig om att inget, inte ens superbe Jack Nicholson, kan överträffa läskigheterna i boken.

Sparkling sa...

Det var något hotfullt med den...inte slangen i sig, men något med att den plötsligt hade ramlat ner eller flyttat sig eller nåt i den stilen (typ som med häckdjuren). Minns inte riktigt, men bara det att en djävla brandslang kan skrämma skiten ur en säger ju en del om den bokens läskstatus.