Summa sidvisningar

måndag 25 februari 2013

Två böcker är för lite


När vi var i Turkiet för tre år sedan så hade jag med mig tre böcker som jag planerade att läsa ut vid poolkanten. Vi var TVÅ veckor i Turkiet. Efter bara några dagar hade jag läst ut dessa tre medhavda böcker och paniken var total. JAG VILLE LÄSA och så HADE JAG INGET ATT LÄSA!

Det var förfärligt.
Nu när vi skulle till Teneriffa hade jag denna vedervärdiga händelse i bakhuvudet. "Vis av erfarenheten" packar jag alltså ned TVÅ böcker i resväskan. En biografi om Yngwie Malmsteen och Mons Kallentofts Vårlik som stått i min bokhylla allt för länge och samlat damm. Tror ni att detta räckte? Nå? Nå?
Nä. Det gjorde det såklart inte. För Yngwieboken var lättläst (vilken skum kille!) och Vårlik var sketaspännande.
Nu råkar jag veta att en av mina bloggpolare, ja Anna, det är dig jag stirrar ganska argt på nu, inte alls kom överens med MONS.
Och sanningen att säga så kan jag avslöja att jag inte varit överförtjust i hans två första böcker heller och den tredje började jag i men efter några kapitel gav jag upp.
Men Vårlik alltså. En riktig sidvändare och nu har hela den här helgen förstörts av att jag var tvungen att läsa efterföljaren Den femte årstiden som var lika spännande och himla hemsk den.

Så hur gick det då på Teneriffa när jag inte hade någon bok att läsa? Jo, det kan jag berätta. Man gick helt sonika till bokhyllan vid receptionen där turister lämnat böcker som det var fritt fram att roffa åt sig. Men att läsa Jackie Collins på tyska eller Maeve Binchy på ryska kändes inte allt för lockande. Den enda som jag kunde tänka mig var en bok som hette I dina kläder av en författare (som skulle vara så rolig!) vid namn Jane Green. Den var..inte så kul. Rekommenderas icke.

Så nästa gång vi reser utomlands (2017?) så ska jag ha en resväska med ENBART pocketböcker i. Vill inte vara med om fler trauman nu.


4 kommentarer:

Sparkling sa...

Amenvadfan, skrev en lång och insiktsfull kommentar, postade den och fick ERROR slängt i pannan. Skitblogger. Summerar: Är det ok att skita i de första böckerna och hoppa direkt till Vårlik? Är svintrött på Malin och Zekes harvande med tjock död gubbe som ingen vet något om.

randigkatt sa...

Ja! Ta dig samman nu och skit i uppochnedhängande gubben. Han var astrist ändå. Du behöver bara veta att Malin slutat supa (hon var smygalkis) och...nä, det är nog bara det.
På't bara! Vårlik! Vårlik! Vårlik!

Sparkling sa...

MOT BIBLIOTEKET!

randigkatt sa...

:-D Då håller hela världen tummarna nu att du kan komma överens med MONS.Låna "Den femte årstiden" också när du ändå är där....