Summa sidvisningar

söndag 11 december 2016

Så mycket sämre. Tommy iallafall.





Så mycket bättre igår. En av Sveriges absolut främste låtskrivare Kenneth Gärdestad var på plats för att närvara när Danny, Lisa, Magnus & co skulle tolka brödraparets musikskatt. Jill Johnson briljerade som precis vanligt. Kenneth såg riktigt rörd ut när hon framförde Himlen är oskyldigt blå så lätt, ledigt och enkelt. Mycket känslosamt.
Hoppas, hoppas, hoppas att någon tolkar "I den stora sorgens famn" satt jag och tänkte uppkrupen i soffhörnet. Den låten alltså. Texten. Innebörden. En brors desperata rop till sin älskade bror som håller på att försvinna bort. Så oerhört sorglig och en av mina totala favoritlåtar. Och sedan kom Tommy Nilsson och sedan önskade jag plötsligt att min önskan inte slagit in. OKÄNSLIGT. Iallafall så blir jag NOLL berörd.
Lyssna och avgör själva.

Dagens låt: Tänd ett ljus - TRIAD
Märkligt hur låtar man hört i alla tider plötsligt talar till en. Just Tänd ett ljus med hemska Triad var länge en av mina hatlåtar. Jag verkligen avskydde den. Ända tills jag plötsligt en dag, 25 år senare, fick höra skolelever sjunga den i juletid och textraderna med ens framstod som geniala. Gåshudsframkallande rent utav! Det där med Wyndham, att det ligger på andra sidan jorden men att det är samma himmel och samma hav...ge mig ett S ett N ett Y ett F och ge mig ett T liksom. Vad blir det? Snyft! JAG SA VAD BLIR DET? SNYFT! SNYFT! SNYFT!



Inga kommentarer: