Summa sidvisningar

fredag 4 maj 2012

Jag är ingen bullmamma

Jag är inte nån hönsmamma heller. Undrar just vad för slags mamma man är egentligen? Innan jag fick barn så trodde jag absolut att jag skulle bli VÄRLDENS ROLIGASTE MAMMA. Såg mig själv ligga på köksgolvet i en nybyggd filtkoja, jag såg mig själv sitta vid ett stort belamrat bord PYSSLANDES med ungarna, jag såg mig själv hitta på det ena galna upptåget efter det andra.
Om någon hade knackat mig på axeln och sagt att "om tio år så kommer du se tillbaka på din mammatid och konstatera att du bara tjatat och gnatat och gnällt på dina stackars ungar" så hade jag klippt till den personen. Den SANNINGSSÄGANDE personen. Som naturligtvis hade haft alldeles rätt i sitt påstående. För:
Jag har inte den minsta ro att sitta och pyssla, klippa, klistra och måla, dutta, trä pärlor eller limma guldstjärnor.
Jag har aldrig bakat en endaste tårta åt eller ihop med mina barn.
Jag är helkass på upptåg.
Jag kan inte baka pepparkakshus, binda kransar på midsommarafton, sy roliga maskeraddräkter eller ligga storskrattandes på golvet och åla omkring i fingerfärg.
Mina barn kommer istället minnas tillbaka på sin barndom och hur de vistades på olika loppisar. Hur de gick där och drog fötterna efter sig med en mamma som gick före och plöjde sig fram bland alla loppisfynd. De kommer med all säkerhet även att minnas alla mina tolv ziljoner sura "MEN HUR MÅNGA GÅNGER HAR JAG SAGT TILL ER ATT PLOCKA UPP?!!!"

Gah! Fast blåbärsbullarna de fick i eftermiddags var iallafall populära. Vi får hålla tummarna att de kommer ihåg dom när de sitter där på ålderdomshemmet och tänker tillbaka på sin lilla mamma. "Hon gjorde trots allt smaskiga bullar. Sisådär en gång om året"...........

Dagens låt: Halleluja - Leonard Cohen
Två, nästan TRE veckor efter utlovad tid så har det äntligen inträffat ett under. Vår trädgård som revs upp förra våren ska återställas och den ska göras det på måndag. Det tog bara fem sömnlösa nätter och 18 olika telefonsamtal. Så nästa vecka har jag en rabatt, en gräsmatta, ett träd. kanske till och med lite buskar.
Gud ske pris!

3 kommentarer:

Barasara sa...

Nu vet jag att du spetsar katten men jag vill ändå säga ifrån när du piskar din rygg oförtjänt mycket.

Dina barn har en så kärleksfull och omtänkssam mamma som alltid satt och sätter sina barns bästa i främsta rummet. Snygg, modern och ball mamma. Snygg, modern, ball, stolt mamma som ofta tar med sina barn på kul grejer. Utflykter, badande, fikande och upptåg.

Visst tyckte man som liten att det var kul att göra något extra med sina föräldrar men det behövdes ganska lite, det roliga vill man ju ändå göra med sina kompisar. Föräldrarna har man för villkorslös kärlek, trygghet och stöd.

Barasara sa...

(Och allt det där matar du ju dina barn med!)

randigkatt sa...

Hm....jag lapar i mig och skärper till mig ett snäpp! Tack för uppmuntran!