Summa sidvisningar

tisdag 15 november 2011

Ibland är det öken på trafiken


Stora delar av mitt jobb som trafikreporter går ut på att svara i telefon. Det är den så kallade allmänheten som ringer in och tipsar oss om trafikstörningar på numret 020-999 444. Det är inte så lätt som man kan luras att tro. Speciellt inte som att
1. Man alltid har på P4 Jönköping i högtalarna.
2. Den andra kollegan pratar/sänder samtidigt (ofta lite för högljutt enligt min mening).
3. Idioten i den andra änden av telefonen lider av talfel/sprakande mobiltelefon.
Det är inte lätt.
Idag ringde en mumlande figur med bred, grötig dialekt och ville göra oss uppmärksamma på två älgar mellan Fristad och humdumdida?
"Kan du ta om den sista orten där?" sa jag.
"Spachlöllla".
"Va?" sa jag. "Kan du bokstavera?"
"Är du ny eller?" sa han med tydlig röst plötsligt. Jävla typ.
"Nej, men jag sitter i Jönköping och är inte så jättebekant med trakterna i Sjuhärad och dessutom hörs det väldigt dåligt. Du får BOKSTAVERA!"
"S P A L Ö K"
"Spalök? Är det korrekt??...jag hittar ingen ort med det namnet". Och så håller vi på och dividerar och bokstaverar. Det är uppenbart att han inte kan stava för efter sju minuters ältande hittar jag orten. Den heter Sparsör, tror jag, jag har glömt. Men den ligger nära Fristad och innehöll verkligen inget jädra K i sitt namn.
Spalök.
Det är till att vara klök. Som vi säger här i obygden.

2 kommentarer:

Sparkling sa...

KLÖK! Jag kommer ju från nästan samma obygd från början. Klök är ju ett jättebra uttryck som jag nästan lyckats förtränga! Ska genast försöka införliva det bland de skånska diftongerna.

randigkatt sa...

Klök är ju ett skitbra ord som bara vi smålänningar fattar. Vad är motsatsen till KLOK? Oklok? Nä, jag vet! Vi sätter två prickar över o:et så blir det bra!