Summa sidvisningar

lördag 30 juli 2016

Jag får, så att säga, till det


Det händer inte ofta men ibland så. Jag tänker på köket, jag tänker på min matlagning. Med tanke på att jag knarkar recept och kokböcker så skulle ju en besökare i detta hem kunna tro att det där med "novisen vid spisen" - det gäller inte här. Det gäller inte mig. Men jo. Om jag får ge mig själv ett betyg så får det bli ett E. Det är snäppet över F (icke godkänd). Ungefär där befinner jag mig.
Men ibland som sagt var så glimmar även jag till. Idag gjorde jag en fisksoppa som blev så INUTTAHELVETE god och det tackar jag mitt slappa jobb på radion för.
Det är nämligen som så att stundtals på jobbet bildas det enorma luckor i vårt annars ganska pressade sändningsschema och det är då man gör det. Youtubar. Läser bloggar. Gör inlägg på facebook. Googlar på recept. Så i torsdags någonstans efter sändningen i P4 Halland kl.8.35 hittade jag det. Fisksoppereceptet. Trots min skyhöga ålder så har jag A L D R I G gjort en fisksoppa hemma. Så kan jag inte hade det tänkte jag. Jag kan ju inte ligga på min dödsbädd och tänka på allt jag inte gjort...hoppat fallskärm, dykit, klappat en tiger, spelat didgeridoo, gjort....fisksoppa.
Här ska det bockas av liksom! Nästa vecka kanske jag träffar på en aboriginer som låter mig spela på hans instrument...vi får se.

För alla er som inte är rädda för kalorier i mängder samt kolestorolhalten....här kommer THE FISKSOPPERECEPT!

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 morötter
6 dl vatten
1-2 dl vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
400 gr kräftost
200 gr creme fraiche
400 gr vit fisk
200 gr räkor
1-2 krm cayennepeppar
0,5 dl dill
(salt)

1. Skala och hacka löken. Skiva de skalade morötterna.
2. Fräs detta i en kastrull med lite smör.
3. Häll över vitt vin och vatten och lägg i fiskbuljongstärningarna.
4. Koka upp i 5 minuter.
5. Rör ner kräftost, creme fraiche, cayennepeppar. Koka upp och låt koka i ytterligare 5 minuter.
6. Dela fisken i mindre bitar. Lägg i och sjud till fisken är kokt.
7. Lägg i dill samt räkor. Koka inte, låt det bara bli varmt.
KLART. ÄT. Bantar gör vi på måndag.

Dagens låt: Sweat a la la la long - Inner Circle
Av sex dagar har jag badat ute i fem. Det är banne mig ett personligt rekord tror jag. Mest har jag badat i Vättern och den pölen är ju så att säga känd för att vara riktigt kall mest hela tiden, men nu, nä. SÅ HIMLA SKÖNT att sänka ner sin gamla lekamen i detta vatten alltså. Underbart. För att inte tala om små insjöar. Livskvalitet stavas KVÄLLSDOPP.

Vad mycket ni lär er via denna blogg alltså! När kommer tacken liksom?

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Kräftost...det skulle jag nog ALDRIG ha kommit på tanken att ha i en soppa. Ska bli spännande, tack!

randigkatt sa...

Jomen för mig är inget främmande! Har gjort en asagod morotssoppa en gång i tiden och där skulle det vara ett helt paket med räkost i. Fett. Och gott.