Summa sidvisningar

tisdag 12 augusti 2014

Bloggutmaning 1: Mitt mest onödiga köp någonsin

Fick en bloggutmaning av eminenta Sparkling. Antog den. Take it away, Anna!

Jag handlar egentligen inte mycket prylar som är värda att ångra eftersom att det lilla jag köper det köper jag på secondhand. Att ångra att man köpte en orange ekorre i plast för tio kronor är liksom inte lönt. Så egentligen vore det lättare att skriva om onödiga prylar som man fått genom tiderna eftersom jag har en tjeckisk svärmor som kånkar hem tvåhundra olika grejer i månaden. Det är skrymmande hushållsmaskiner (hatar dom), gräsliga buffaloskor (Robyn kanske passar i sådana men inte jag), skrikiga banlontröjor, fula lampor, sprattlande väggdekorationer och trätuppar som det MADEIRA på i snirklig skrift. Har hon inte fattat att jag är en estetisk svärdotter? Jag går liksom inte igång på syntet- och träpryttlar, fatta det.

Fast nu var det ju mitt inhandlanade det skulle handla om och det första jag kom att tänka på var min allra första bil som inhandlades för 3000:- på Blocket. Bilen bodde i Hok och var en skrothög i rött. En Toyota Starlet närmare bestämt och visst, jag såg att allt var rostigt men bilklädseln. Bilklädseln! Den var så snygg i randigt i rött och vitt gammalt tyg och ränder är ju så satans snyggt. Det var dom dyraste ränderna i mitt liv kan jag lugnt påstå. Att  jag inte blev avskräckt för bilköp för all framtid är egentligen en gåta.

Ändå måste jag nog säga att mitt onödigaste inköp ever är ett klädesplagg. Som den minnesgode läsaren kanske kan dra sig till minnes så är jag en stor motståndare till att gå runt i affärer och nypa i kläder. Jag gillar det inte. Jag AVSKYR det. Handlar jag kläder någon gång så är det med största sannolikhet på fashionabla ställen som Le Myrorna eller Boutique Erique (Erikshjälpen).
Förstå därför min panik när jag blev medbjuden på Sveriges Radios stora fest i Stockholm för två år sedan. VAD SKULLE JAG HA PÅ MIG?
Det var då, i panikerandet, som jag gjorde misstaget. Det dyra misstaget. Jag satte mig framför datorn och googlade på klänningar. Efter många nervösa knapptryckningar fick jag hem en röd DESIGUAL-klänning. Kostnad: 899:- (ÅTTAHUNDRANITTIONIO!)
Klänningen var inte alls i den röda nyans som jag hade tänkt mig. Dessutom var det en omlottklänning och om man som jag har en son som sedan fem år tillbaka har petat en i den graviditetsliknande magen och frågat om han ska få ett syskon - då är det inte läge att ha omlottiga kläder. Inte alls.
Så därför hänger den där jävla märkvärdiga, fjompiga märkesklänningen i garderoben och någon fest har den inte kommit iväg på. Den har faktiskt inte kommit ut alls. Cirka två minuter har den var på den här gamla kroppen.
899 kronor.....tänk så mycket mer kul man kunde ha haft för dom pengarna.

Och Erik....förlåt mig. Jag ska aldrig mer vara otrogen. När har du öppet imorgon?

Dagens låt: Just because - Lloyd Price
Har ni hört Lloyd Price? Inte? Jag gillar flera av hans gamla låtar från 50-talet. Lawdy Miss Clawdy (mmmmm!) Personality (mmmm!) Stagger Lee (mmmm!). Idag är det helt enkelt jag som klickar hem en platta med honom från nätet. Det kommer INTE vara ett onödigt köp. Det känner jag på mig.

3 kommentarer:

Sparkling sa...

Har ett par skor som jag köpte till ett bröllop, de kostade nog 600 spänn och har använts exakt en gång. Nu får jag inte ens på dom på fötterna (hej Hallux valgus) så det känns ju också som en tämligen dyr kväll :(

Nästa utmaning blir...?

Sparkling sa...

Här kommer nästa utmaning: Du blir tillfångatagen av Josef Fritzls brorsa och måste tillbringa ett år i hans källare. Han är dock så schysst att han låter dig välja
1. En bok
2. En film
3. En skiva
4. Ett valfritt föremål, inte större än att det ryms i en ordinär handväska.
5. En karaktär ur en tv-serie att umgås med.

Du måste läsa boken, se filmen, lyssna på skivan och använda föremålet all din vakna tid i källaren VARJE DAG i ett år, när du inte intensiv-umgås med din tv-serieskaraktär. Vad/vem väljer du och varför?

randigkatt sa...

Gulp. Antaget.