Summa sidvisningar

söndag 10 augusti 2014

Superspararna - mitt nya favvoprogram

Eftersom jag numera lever ett ganska alternativt liv så är det här med ekonomi något som intresserar mig extra mycket.
En fråga jag ställer mig ungefär två gånger i veckan är hur folk som arbetar heltid inte har pengar över när månaden är slut. Folk med hög lön. Hur. Kan. De. Inte. Få. Pengarna. Att. Räcka. Till?
Det är ett mysterium.
Inte för att jag ska sitta här och slå mig för bröstet men hallå! Vissa månader har jag typ femtusen kronor i lön (barnbidraget inräknat) och jag klarar mig. Är inte det väldigt konstigt/märkligt/underligt?
Skulle jag få ut 20 lakan i månaden så skulle jag förmodligen sätta in tio av dom genast på banken. För jag är sån. Jag buffrar. Jag snålar inte. Jag buffrar. Tänker på morgondagen.
Därför så sitter jag såklart som klistrad framför Kanal 5:s nya tv-program Superspararna. Hur gör andra där ute?

Min absoluta favorit i programmet är Peter. Han ser ut så här och ja, i ett annat liv så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gifta mig med honom.

Peter gör sin egen deo, han lämnar in Foppatofflor för lagning (hm), han gör eget bröd, egen ketchup, han mixtrar och håller på samtidigt som han fnissar och har sig. Man blir liksom på gott humör i hans rödlätta sällskap. Dessutom är han den ende i programmet som verkar tänka på miljön. Fast har han gett mig några direkta spartips? Njä. Egentligen inte. Jag är nog för bekväm av mig för att stå och balta med kokande tomater och gamla tomma ketchupflaskor.

Några direkta spartips fick man inte heller av det här blåsta paret. Verkligen inte. Direkt PINSAMMA är dom när dom går runt och KNYCKER socker, salt och ketchup på McDonalds m.m. Dom snor toappapper, de går och letar skräp (metall) och nääää. Skämskudde fram, tack. Och deras "födelsedagsfest" för deras lille ettårige son....my god. Att dom ens kan med att visa sig på stan efter det här programmet. De verkar ju främst ha sparat in på sina hjärnceller. Ta bort!

Gillar däremot den gamla glada tanten med den tüska brytning. Hon hade samma tänk som jag - att om man handlar allt second hand så får man pengarna att räcka till. DET STÄMMER!

Egentligen har jag bara fått ett enda vettigt spartips och nu kommer ni tycka att jag är bananas men okej, jag bjuder på den. Jag tror det var kvinnan i Salem som också handlade mycket begagnat som sa att hon faktiskt delade på maskindisktabletterna "för det blir lika rent ändå."
Det tipset var jag tvungen att testa och visst. Det funkar. Disken blir lika ren och ett paket maskindisktabletter räcker hux flux dubbelt så länge. Bra för plånboken och bra för miljön också.

Själv så är jag medveten om att jag hade platsat ganska lätt i Superspararna. Blir det ytterligare en säsong till i rutan så kanske.......vem vet liksom?

Dagens låt: Ska vi byta grejer med varann? - Hasse Alfredsson
Ett spartips är till exempel att gå med i en bytargrupp på facebook. Gör dig av med något du inte vill ha och få annat istället. Hur plättlätt som helst och man får dessutom träffa mycket roliga människor på köpet.
Den här veckan har jag fått hem: SEX kattmatsburkar, ETT HALVT KILO kaffe, 300 GRAM chips, TVÅ juicepaket, bananer, äpplen, aprikoser, körsbär, frysta jordgubbar och hallon.
Vad jag bytte bort? En hittad jordglob (noll kronor), en kasse böcker (fått av en granne som ska flytta) samt barnkläder och dvd-filmer som Mille tröttnat på.
Ogillar pengar på sätt och vis. ÄLSKAR byteshandel.


2 kommentarer:

Sparkling sa...

Jag ställer mig samma fråga. Jag jobbar heltid, har en rätt normal lön och jag kan inte säga när det senast var tomt på kontot i slutet av månaden. Det var möjligtvis på den tiden för rätt många år sen när jag pluggade, levde på studielån och försörjde två barn OCH hade häst.

Här kommer nu din BLOGGUTMANING, lite på samma tema:
"Det mest onödiga jag har köpt och varför jag egentligen köpte det".

randigkatt sa...

Kul! Antaget!