Summa sidvisningar

måndag 4 juni 2012

Vad blir det för väder?

Vi svenskar är ju intresserade av vädret i allmänhet och min son, snart sju år, är det i synnerhet. Jag vet inte riktigt när det blev så här men numera kan han tjata hål i huvudet på en innan man ens hunnit svälja ned dagens första rostade macka.
"Ska det regna idag?"
"Mille, jag VET INTE. Just nu skiner ju solen iallafall."
"Men SKA det regna?" fortsätter han och så viftar han med Jönköpings-Posten och pekar på väderrutorna.
"Vad står det?"
Jag slänger ett getöga på prognosen.
"Det står att det tidvis kan bli regn."
"Vad betyder det? Ska det regna då?"
"JAG VET INTE. Även om det står här i tidningen att det kan komma lite regn så är det inte säkert att det blir så. De brukar ju faktiskt ha fel."
"Men vad gör vi om det börjar regna?"
"Ja, då överlever vi säkert det också."
Och ungefär här har jag tappat tålamodet redan för fyra frågor sedan. Hur kan man vara så fixerad vid vädret? Och speciellt regn?
Fast just nu i skrivande stund så misstänker jag att det faktiskt handlar om översvämningar. Att han är skraj för att det ska regna så mycket att det ska bli ÖVERSVÄMNING. Kommer nämligen ihåg att han babblat en del om att om man bor högt uppe på ett berg så drabbas man inte av vattenmassorna.

Så kan det gå om man tittar på AKTUELLT och TV4-nyheterna och katastrofinslagen duggar lika tätt som...ja...eh.....duggregn?
Hoppas på uppehåll idag. Både av regn och väderfrågor.

Dagens låt: Lazy - Deep Purple.
Vilket slackerliv man lever numera. Här rusar kreti och pleti till skola och jobb medans jag lugnt trampar hem på cykeln och bara...lite soffa, lite JP, lite bok, lite fika, lite åka iväg på ärenden. Mmmmm, säger jag nu. Mmmmm, säger jag säkert inte den dagen då pensionsbeskedet kommer som ett brev på posten. Den dagen. Den sorgen.

Inga kommentarer: