Summa sidvisningar

onsdag 25 maj 2016

ÄR VI LYCKLIGA ELLER?



Facebook. Detta hatade och älskade facebook. Hade det inte varit för Mark Zuckerbergs geniala idéer så hade jag förmodligen varit några snäpp intelligentare. Jag hade haft oceaner av tid till att läsa en god bok istället för att sitta framför datorn och glo dumt på folks olika statusrader. Jag hade förmodligen haft lägre blodtryck också för en del av mina bekanta RETAR JAG IHJÄL mig på. Verkligen RETAR IHJÄL mig!

En manlig bekant till exempel. Han skriver i genomsnitt fem statusar per dag och handlar dom inte om hur snygg och bäst han är så handlar de om hur FANTASTISKT liv han har och vilken UNDERBAR kärlek han har träffat. Fast om man är så ofattbart lycklig, lycklig, lycklig och nöjd då undrar jag varför man tjatar om det som en speedad papegoja och varför sitter man vid datorn hela dagarna? Jag anar en hel ugglekoloni i mossen. Inte för att jag är någon utbildad psykoterapeut men jag kan faktiskt ana mig till att Någon inte mår så bra. Egentligen.

En annan skriver sin status så fort hon vaknar och det är en redogörelse för hur hela hennes (fattiga) dag kommer se ut. Allt åtföljt av ett "hihi". Som om vi, hennes bekanta och vänner, är en storögd, förhoppningsfull skolklass som måste ha typ hållpunkter att förhålla oss till. Och när dagen är till ända och hon då alltid "ska hoppa i bingen, gonatt, hihi" så ska det först låta meddelas att si och så gjorde hon under dagen och allt har förstås varit Så. Bra. För att inte tala om Fantastiskt.
Jag kan inte hjälpa det, förlåt, men jag blir jätteirriterad. Hihi.

Eller den när par som bor ihop som skriver till varandra, KONVERSERAR så där pluttenuttigt med varandra fast de uppenbarligen är hemma tillsammans, så att precis alla ute i cyberspace kan ta del av deras privatliv. Och förstå hur jävla lyckliga dom är. Eller inte. Ugglekolonin flaxar vilt igen. Mycket vilt.

Eller som han som bara pratar om hur sexig hans fru är och hur han längtar efter henne och "när jag kommer hem, gumman, då blir det åka av!"
(Nudge, nudge, you know what I mean! )
Hela tiden sexanspelningar och det där uttrycket "mycket snack och lite verkstad" - det har han förstås aldrig hört. Hela hans skalle är väl bara fylld av frugans olika (och härliga!) kroppsdelar.

Så. Det var själva toppen på isbergsfacebookhatet om du frågar mig. Nu vill jag veta vad du retar dig som mest på när det kommer till facebook. LÅT MIG VETA!

Dagens låt: Är vi lyckliga nu - Ulf Lundell
Nämen, Uffe! Jag som inte alls gillar dig gillar faktiskt den här. Du låter arg och engagerad och jag gillar frågan. "Är vi lyckliga nu?"
Tål att funderas på. Ska bara stänga ned datorn och facebook först.


8 kommentarer:

Sparkling sa...

Har tre PERSONLIGA HATOBJEKT i mitt FB-flöde. En person, som är egen företagare och kanske jobbar i snitt 10 timmar i veckan, och därmed har OCEANER AV TID att träna på gym, träna med sina hundar, pyssla i hemmet, städa och putsa fönster, fixa och dona (eller som nu senast, beklaga sig över hur jobbigt det var att behöva "skura poolen", så fick hon sagt att de har pool också), och som helt maniskt skriver om detta kanske 5 gånger per dag och får det till att låta som att alla har möjlighet att leva som hon och att det bara handlar om att prioritera. Att hon kan jobba så lite som hon gör p g a att hon har en rik karl som drar in stålars behöver man ju inte nämna (och det gör hon inte heller). Så här kan ett inlägg se ut: "Tränade med min underbara PT och tog sedan en härlig långpromenad med hundarna nu på morgonen innan jag tränade apportering med Lufsen i ett par timmar. Nu har NN grillat vildsvinsfilé och jag tror baske mig att jag ska unna mig ett glas vitt till lunch, sedan blir det ett par timmar vid poolen innan kvällens härliga arbetspass. Man har det förbaskat bra!!!!!". JAMEN VAD KUL FÖR DIG DÅ!

Person 2 är en person som BARA är ute efter bekräftelse, hon lägger ut tusen bilder och filmer från när hon tränar och tävlar med sina hundar och hur glad hon blir när hon lyckas med något och hur ledsen hon blir när hon misslyckas och så är det meningen att man ska gå in och gilla och skriva peppiga kommentarer VARENDA DJÄVLA DAG. Eller vad är det annars som får folk att skriva (i princip) samma sorts statusuppdateringar 10 gånger per dag? "Nu har jag tränat med Pluttan", "idag tränade jag si och så med Skruttan", "nu är jag på väg till NN för ett härligt träningspass", "åh vad jag längtar till helgens kurs med XX", osv. Dessutom postar hon samma inlägg i alla grupper hon är med i, och eftersom jag också råkar vara med i ett par av dessa grupper så får jag hela mitt flöde fullt av hennes träningsdagbok och kassa tävlingsresultat. Och folk skriver HELA TIDEN "Åh, vad du är duktig", "Gud vad du utvecklas", "Du är min förebild", "Du har en underbar inställning". Seriöst, hade jag tränat en tiondel så mycket så hade jag vunnit SM för längesen. HAHAHA.

Och den tredje skriver bara en massa halvkvädna visor. Häromdagen: NU HAR DET SOM ABSOLUT INTE FICK HÄNDA HÄNT! och sen inget mer. Och så tusen kommentarer i stil med "gumman, vad har hänt" och hjärtan och STYRKEKRAMAR. Borde vara dödsstraff på sånt!

randigkatt sa...

Hahaha! Folk är störda alltså! Hade hatat alla dina tre bekanta också. Tack snälla facebook för att det finns en funktion som tar bort vissa personers aviseringar(fast samtidigt är det ju lite kul att fortsätta reta sig...)

Sparkling sa...

Ja, det är ju det som är det märkliga. Man känner hur blodtrycket skjuter i höjden, men ändå kommer man inte sig för att avfölja (eller vad det nu heter).
Samma med en såkallad proffsblogg jag följer, stör mig på exakt A-L-L-T som denna människa hasplar ur sig, men likförbannat måste jag dit och snoka var och varannan dag...hahaha. Vad störd man är.

randigkatt sa...

Kan du inte meddela mig vilken bloggare det handlar om? Lite till kan mitt blodtryck ta.

Sparkling sa...

http://nouw.com/yayas

Så perfekt präktigt och tillrättalagt att man spyr :)

randigkatt sa...

Oh my god! Efter att ordet "mysig" kommit upp 12 gånger inom loppet av tre minuter så fick jag nog. Vill gärna se en bild när hon ligger och ångestbiter i en kudde men det kan man nog glömma...eller vad tror du?

Undrar just hur hennes MORS DAG kommer se ut? Jag själv har precis skrubbat toan.

Sparkling sa...

Jag suktar efter bilder där ungarna slåss och lipar och hon själv sitter med en cigg och kranar ur en BiB...men det kommer nog aldrig att hända. Och varför ha ÅTTAHUNDRA BILDER av varje jävla grej som köpts?
Mors dag? Var det Mors dag? Inget av mina barn hörde ens av sig, hahaha. Tur man inte har en proffsblogg, VAD SKULLE FOLK TRO?

randigkatt sa...

Kan du inte göra ett proffsbloggsFEJKinlägg? Det skulle du göra skitbra. Ljug om hur underbar mors dag du hade och så sjuttioelva bilder på alla blomsterkvastar som du inkasserade. Eller så gör jag det själv. Hahaha.