Summa sidvisningar

fredag 6 maj 2016

Ko-ko! Men långminnet är det inget fel på


Klämdag. Jobbar tidigt på trafikredaktionen. Allt som oftast är det faktiskt ganska lugnt på morgonpasset. Kanske kan det bero på att de flesta trafikanter sover? Alltså inte bakom ratten utan hemma i sina sängar och därmed inte utgör några direkta faror. Inte som handlar om trafiken och vägarna iallafall.

Idag var det återigen en ganska lugn morgon. Och är det lugnt så hinner man med en massa annat. Som till exempel att titta på lite på SVT PLAY, sitta och youtuba och få hyfsat idiotiska låtar på skallen, mumsa på mackor, hänga vid kaffeautomaten eller som idag då - googla på våra vanliga svenska fåglar.
För plötsligt blev minnet så där dåligt igen. Det är som med vinterdäcken. Jag som jobbar med sådana frågor borde ju VERKLIGEN veta när vinterdäcksperioden är - men nä. Sådan information kan jag tydligen inte ens banka in i huvudet TROTS att jag ett flertal gånger verkligen försökt få in datumen i skallen, om inte annat för att rädda upp tipspromenaden där i oktober för nog fan är det ALLTID en fråga om detta. Och lika säkert som att Linda Lindorff dyker upp i ens tv-ruta minst fem gånger i veckan - lika säkert är det att jag svarar fel. Grr.
Eller så är det som med styrbord och babord. Omöjligt att lära sig vilket som är höger eller vänster. Eller måttenheter. Hur långt är en fot? En engelsk mile? En sjömil? Nix. Pix. Det fastnar helt enkelt inte i denna lätt grånande träskalle.
Så vad var det med fåglarna då? Jo, så här..... Jag vet inte hur många jag har tänkt att "wow, vad coolt det skulle kunna vara att gå ute på promenad med någon människa och kunna säga saker som "Åh! Hör du den vitryggade stenskvättan där?" eller "Nu hör jag minsann att blåmesen gjort entré!"
Men fågelläten är ju svåra att urskilja! Gök - ja. Tupp - ja. Papegoja - ja. Hackspett - ja. Gråsparv - öhhh....näe. Tornsvala - NÄÄÄÄJJJJ!
Därför så har man ju tänkt att fågeln med lätet som låter typ som "prickig korv, prickig korv" ni vet. DET om något borde man ju kunna lära sig! Korv liksom. Prickig.
Jag vet att jag kunde det som flytande vatten ungefär i en vecka år 2009 för då jobbade jag som elevassistent på en särskola här i stan. Kunde jag, hm, det nu?
Frågade min chef. Frågade några andra radiopratare. Frågade till och med Mathias i Östergötland. Ingen visste säkert men efter många om och men och ett evigt googlande hit och dit så kom vi fram till att det är talgoxen.

TALGOXEN. TALGOXEN. TALGOXEN. Gör man korv av oxen? Isåfall kan ju det vara en bra sak att göra en mindmap av så att jag kommer ihåg detta.
Åtminstone en vecka eller två.

Dagens låt: Ingen!
Jag har bara prickig korv, prickig korv i huvudet nu. Inget, absolut inget annat får plats! Ut i solen med er nu.


Inga kommentarer: