Summa sidvisningar

tisdag 24 maj 2016

Burkar till tusen!

Om man som jag har valt att leva lite vid sidan av heltidsjobb/fastjobb så måste man se till att kulorna rullar in ändå. Det kan man göra på många sätt. Absolut bäst är naturligtvis att hålla ner på utgifterna men man kan också göra sig av med massa onödigt som man har hemma (samt får av sin mycket generösa svärmor) och sälja på loppis, Blocket eller Tradera. Och så kan man panta. Panta är bra. Både för miljön och för plånboken.
Eftersom Skägget har ett jobb som innebär att han vistas utmed vägarna så kommer han flera gånger i månaden hem med säckar fulla av pantburkar. En krona här och en krona där gör att vi får in i genomsnitt 7000:- på ett år. Det är 588 st Billys panpizzor det. Eller 2400 st nudelpaket. För handlar för pantpengarna - det gör vi. Vi storhandlar.

I söndags var det dags att bege sig till City Gross igen med ett gäng säckar. Matade in burkarna och fick 531:- i handen.
Åkte ner till Willys (billigare där än på City Gross, är man ekonomisk så är man) och handlade grönsaker, havredryck, fil, pulled oumph!, sojakorv, jäst, schampo, te, kattmat och gudvetvad och när jag skulle betala i kassan så blev totalsumman.......................................................................531:- Är inte det jättemärkligt? Panta för 531:- och sedan handla för EXAKT samma summa. Skumt men kul. Plötsligt händer det liksom.
Man är tydligen inte helt pantad ändå.


Dagens låt: Born to be wild - Steppenwolf
Idag ska jag ta motorcykeln till jobbet för första gången på två år. Det ska bli oerhört skönt att slippa leta parkeringsplats/betala p-avgift som man måste krångla med om man är slapp och tar bilen. Eller om man får ett ryck och tar cykeln och trampar som en besatt i trettio minuter till radion - då blir man ju jättesvettig istället.
Fast det negativa med att ta motorcykeln är att det är så himla svårt att välja kläder. Jag tar ju knappast på mig skinnbrallor och hela kitet bara för att åka några kilometer till jobbet. Så nu har jag bestämt att jag ska ha ett par svarta jeans som legat och gömt sig i garderoben de senaste tre åren - att de är alldeles för tajta skiter jag i just nu iallafall. Vi får se vad magen säger i eftermiddag för den kommer få finna sig i att vara i kläm under hela arbetsdagen. Om ni tycker att trafikrapporterna låter något ansträngda idag då vet ni vad det beror på.
Direkt efter jobbet ska jag till Vätterstranden där årskurs 4 har en liten sammankomst med barn, lärare och föräldrar. Har fått stränga förhållningsregler av sonen att jag inte får dundra in på bakhjulet på hojen eller stå och burna på gräsmattan. Ska tydligen parkera LÅNGT BORT så ingen ser att jag kommer på en gammal motorcykel. Ja ja. Vi får väl se om jag kan hålla mig....det är ju så kul att bryta mot regler. Tycker jag iallafall.

Inga kommentarer: