Summa sidvisningar

tisdag 3 januari 2017

Allt om mat! Eller den som äter lever får se.


Bloggutmaning som handlar om mat....mums. Mat gillar jag. Jag har hört att män tänker på sex typ 77 gånger om dagen, jag tänker på mat 77 gånger om dagen. Minst. Vi börjar med....

1. BÄSTA MATMINNET.
Okej. Jag tar det som ploppar upp i huvudet allra först. Det blir en stark sak. I mitten av 80-talet polade jag med en engelsman som var nästan dubbelt så gammal som jag. Jag hade precis flyttat hemifrån, från Österängen till...Österängen. Spännande. På den här tiden var jag inte alls lika matfixerad. Mat var bara något jobbigt. Och bra i köket var jag inte direkt. Kan minnas att jag mer eller mindre levde på potatisgratäng med vitlök. Eller omelett. Hungrig var jag sällan för min magsäck var väl ungefär jämförbar med storleken på en brysselkål. Jag vägde 57 kilo kommer jag ihåg. Det var magert. I alla fall - engelsmannen gillade att laga mat och han uppvaktade mig med fantastiskt god gorgonzolaost och mycket annat. Fast det som jag minns allra bäst är när han dumpade av en linsgryta hos mig. Linsgryta hade jag aldrig ätit men den såg ganska spännande ut (brun smet) och jag smakade. Den var SKITSTARK och HELT JÄKLA FANTASTISKT god. Numera har jag många linsgrytor i ryggen, eller magen ska man kanske säga, men ingen har någonsin kommit i närheten av min engelske väns. Ge mig ett S ett L ett U ett R ett P!


2. DET ÄCKLIGASTE JAG ÄTIT.
Det blir mitten av 80-talet igen. Jag praktiserade hos Bengt i Huskvarna. Bengt hade en musikaffär och varje lunch satte vi oss i hans skruttiga inrökta bil och for iväg till hans mamma i Vättersnäs. Hans mamma Eva var en snäll gammal tant och hon lagade skitgod husmanskost. Förutom en dag då vi klev in i det lilla köket och vi fick gräddstuvad lever på tallriken. Väluppfostrad som jag är så äter jag gärna upp allt som bjuds på, men i detta fallet var jag tvungen, hur himla pinsamt den än var, att säga att nääää, jag kan inte äta detta. LEVER - bläääää. Så. Enormt. Vidrigt. Äckligt.


3. OM MIN FAVORITSKÅDIS KNACKAR PÅ DÄR HEMMA - VILKEN MATRÄTT BJUDER JAG PÅ?
Knackelibang på dörren. Oj, utanför står Reine Brynolfsson. Vad pinsamt! Men roligt! Hm...vad, vad, VAD ska jag bjuda på? Det får bli något som går snabbt att göra. Typ Coque au vin. Skämtar bara. Jag gör nog en omelett med ädelost och så sallad till det. Hemmagjort fröknäcke, Reine? Bra, här och  varsågod och ät i vårt enkla tjäll eller vad det nu heter.


4. FEM SAKER MAN ALLTID HITTAR I MITT KYLSKÅP.
Ägg. Ost. Lättfil. Marmelad. Lök. (bäst att säga lök eftersom Anna hade det och jag HAR verkligen alltid lök. Just nu ligger inte mindre än fem gula lökar samt tre rödlökar och darrar i kylen. Vitlök också.)


5. FEM SAKER MAN ALDRIG HITTAR I MITT KYLSKÅP.
Köttprodukter. Fänkål (usch). Jordgubbar i ask (i december). Vindruvor (de är tydligen fruktdiskarnas värsting...tokbesprutade). Messmör (har försökt lära mig men nej). Risgrynsgrötskorv (alltså gröt i en sådan där plastkorv, tvi.)


6. JAG FÅR GE UT EN KOKBOK - vad ska den heta?
Att jag skulle ge ut en kokbok är ungefär lika troligt som att Adolf Hitler skulle få pryda Djurens Vänners logga, men okej. Eftersom jag ogillar längre sejourer vid spisen så får den kort och gott heta SLAPP & VEGETARIAN - en kokbok utan kött för en trött. Eller nåt sånt. Trycks i en förstaupplaga om 100 ex. Ingen andraupplaga inplanerad.


7. JAG VILL DELA MED MIG AV ETT FAVORITRECEPT SOM INTE INNEHÅLLER KÖTT/FÅGEL

Japp. Det får bli något spicy, enkelt och tokgott. Nämligen INDISK DAAL. Sluta dregla och sätt igång nu!

1 gul lök
1 röd chili
2 klyftor vitlök
1 msk riven ingefära
2 tsk mald kanel
1 tsk mald kardemumma
2 tsk gurkmeja
400 gram krossade tomater
400 ml kokosmjölk
2 grönsaksbuljongtärningar
3 dl röda linser
vatten att späda med
salt och peppar
100 gram bladspenat

Skala och hacka lök vitlök och chili. Riv ingefäran. Hetta upp olja och fräs detta.  Blanda i kryddorna och låt fräsa ytterligare under omrörning.
Häll i tomater och kokosmjölk. I med buljongtärningarna. Koka upp.
Tillsätt linserna och låt sjuda i cirka 10 minuter. Linserna ska ha lite tuggmotstånd. Späd med lite vatten. Avgör efter tio minuter om det är klart eller. Nyttigt. Gott! Enkelt! Tror att Reine Brynolfsson hade gillat det här också.

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Alltså, jag velade JÄTTELÄNGE om jag skulle bjuda Reine eller Harrison Ford eftersom båda är mina favoritskådespelare. Vilken tur att du tänkte som jag här, så han slapp gå hungrig när jag nu föll för Hollywoodglamouren.
Håller med om lever - fy fan. Och fänkål måste vara världens mest överskattade grönsak.

randigkatt sa...

Fast Harrison drog nog vinstlotten när det kommer till maten....stackars Reine. Omelett. Man kan hålla sig för skratt.