Summa sidvisningar

tisdag 10 januari 2017

Ge mig jobb ge mig jobb ge mig jobb


Hej!
Oroliga själen här. Ibland vaknar jag kallsvettig på nätterna bara för att hjärnan plötsligt bestämt sig för att den vill bearbeta det där lilla jobbcentrat som finns undangömt någonstans där i huvudets skrymslen.
Detta bara för att jag är en så kallad löshäst som lever ett fritt och skönt men även ganska svajigt och osäkert liv. Klart man har fog för ett uns av oro då och då.
Senaste månaderna har jag oroat mig som tjyven för att skoljobbet skulle tas ifrån mig. Jag har ju varit särskolegymnasiets typ enda vikarie och jobb det fanns det gott om utöver mina timmar som trafikreporter på radion. Men vad händer plötsligt då? Jo, den dumma skolledningen anställer två pooltjänster. Vilket naturligtvis resulterat i att det plingar inte alls lika ofta i min mobil längre. Oro. Oro.
Jag har därför tänkt tanken att detta är året då jag måste försöka hitta ytterligare ett extrajobb. Oro. Oro. Oro! Men vad händer plötsligt då? Jo, folk blir sjuka både på radion och i skolan. Och hispiga jag som egentligen bara skulle jobbat onsdag och torsdag den här veckan får rycka ut och arbeta både tisdag och fredag också. Först två dagar på radion och sedan två dagar på skolan. Mest perfekta upplägget! Så ser sann jobblycka ut.
Dessutom kan man få viss ekonomi i att bara gå hemma och dra också. Igår så rensade jag till exempel ett av våra fyra (4!) källarförråd och hittade massor av bra saker. En äggklocka till exempel. Äggklockor vet jag inte hur många vi avverkar per år och nu var jag åter igen i desperat behov en ny. Och så hittar jag en hyfsat snygg en i en mina loppiskartonger. Äggstas! Hittade även gamla POSTER-tidningar från det glada och färgstarka 70-talet så fatta lyckan! Jag kanske sitter på en förmögenhet?
Allt jag rensade ut resulterade också i fyra knökfulla kartonger som jag ska åka med till Erikshjälpen. Lämnar man in sina saker där får man en kaffebiljett. Är jag då lite taktisk, och det är jag ju, så åker jag vid fyra olika tillfällen = fyra biljetter. Fika gratis är gott. Väldigt gott.
Hittade även en hel del grejer som jag passade på att byta bort med andra smarta, ekonomiska människor. Så i dag ska jag byta mina gamla kryddburkar och ett emaljerat tvättfat mot en supersnygg SALLY-burk från 70-talet (grön), fyra 70-talspåslakan med örngott och en massa snygga klassiska svarta plastbunkar med röd, gul, grön insida. Lycka!

Ser ni någon som ler fånigt kan det vara den här källarrensande huskvarnabon som ler dumt trots en massa damm i näsborrarna.


Dagens låt: Paranoid - Black Sabbath
Är på jobbet just nu. Kopplade nyss upp mig mot P4 Väst och innan jag levererade en lugnande trafikrapport så fick jag besvara frågan "Vad var bättre förr?" Blev lite ställd. Konstigt med tanke på att jag ofta säger att det var så himla mycket bättre förr. Det är ju gärna ett uttryck man (jag) slänger sig med och att då plötsligt inte komma på en enda grej på rak arm....fast jag sa ändå MUSIK. Musiken var bättre. Det var den. Jag säger bara Queen. Black Sabbath. ELO. Sådan musik görs inte i dag. Där kan vi väl ändå vara överens?

Inga kommentarer: