Summa sidvisningar

söndag 11 juli 2010

Här började semestern...


Tisdag morgon. Oskarshamn i strålande solsken. Tre timmar på en båt och sedan var vi där. På Gotland! Tack Mari Jungstedt - det var nog dina böcker som gjorde att Skägget var så bestämd på var årets semester skulle förläggas.

I släptåg: svärmor Vera med man. I nyare lyxigare husbil förstås. Men vår gamla Fiat från 1988 skötte sig utomordentligt bra trots att den inte kunde stolstera med ett så lyxigt badrum som deras stesiga Hobby från 2000. Gammal är äldst!

Havet doppade jag inte ens tårna i. Sån är jag. Men det var himla härligt med kilometerlånga stränder med finkornig sand, full av små snäckor. Här är två snäckor till i full aktion med att begrava ett par skäggiga fötter.

Är man på Gotlnad måste man till Rute. Inte bara för att Alex Schulman håller till där (jag såg minsann hans brevlåda) utan för att där ligger Rute stenugnsbageri. Allt bröd innehåller surdeg och eftersom jag är en nyfiken person var jag naturligtvis tvungen att köpa en kloss av det omtalade brödet. Om det var gott? Har påven en rolig hatt?

Vi låg på olika ställen varje natt. På söndagen hamnade vi på Fårö. Det var nåt i särklass. Mycket speciellt. Ingmar Bergman hade god smak.

Mor, dotter och en rauk.

Raukarna på Langhammars var stencoola!


En som inte var ett dugg cool var den kände Hoburggubben på södra Gotland. Någon hade målat dit två ögon samt målat hans näsa gul så att han såg ut som en anka. Kvack kvack!

Mille vill hemskt gärna ta kort. Det får han. Han är faktiskt bättre på att få till det än vad hans pappa är. En framtida fotograf kanske?

Hoburg hade också ett fint kargt landskap.

Lauters på Fårö var enormt häftigt. Café, bar, butik i en alldeles fantastisk miljö. Det var så fränt att man nästan blev religiös. Här har jag och Wendy varit på mulltoan inne i baren.
"Ställ dig i dörröppningen. Sträck upp händerna! Såja. Bra!" Klick.
"Aaarrgh" utstötte jag när en gubbe plötsligt får för sig att göra entré. Han såg hemskt förskrämd ut när han fick se mig och backade långsamt ut tillbaka igen.
Hej. Här är vi. Gotlandssemestrande familjen 2010. Vi har just ätit världens godaste rabarberpaj och känner oss allmänt nöjda.
Kameran fick inte hänga med in till Visby, tyvärr. Så det blir inga bilder på Söderport, inga bilder på kommunalrådet Göran Johansson från Göteborg, inga bilder på Alice Bah med familj inne på Kneippbyn, inga bilder på Mix Megapol som campade jämte oss, inga bilder på mig och Wendy när vi åkte världens fattigaste Flumride-wannabee och jag höll på att slå av mig näsbenet...
Nästa år vill vi till Gotland igen!
Dagens låt: Runaway - Sahlene.
Är så himlans nöjd med den här resan. Det enda lilla, lilla jag skulle kunna gnälla lite över är att jag inte såg så många kändisar som jag hade tänkt mig. Men i Ljugarn på restaurang Bruna dörren så fick jag iallafall se Sahlene med man och dotter. Man får nöja sig med det lilla ibland.
Och imorgon börjar jag jobba....

Inga kommentarer: