Summa sidvisningar

tisdag 8 februari 2011

Herrhår hur?

Innanför dörren till dagis sitter två små näpna, ljushåriga flickor i fyraårsåldern. När jag kommer in och ställer mig på mattan så tittar dom på mig och frågar:
"Vems mamma är du?"
"Ni får gissa" säger jag retligt. "Det är till en kille som har ljust hår".
Flickorna funderar och funderar. Jag slänger till dom en ledtråd till.
"Det börjar på M".
"Ebbe!" drar den ena till med.
"Nääää, det börjar som sagt på Mi....."
"Mille!"
Jag nickar frenetiskt med mitt huvud som har en exceptionellt dålig hårdag och går förbi dom för att ta en titt in i ena torkskåpet.
Hör att den ena forstätter att prata med mig.
"Milles pappa har långt hår. Varför har han det?"
"För att han vill det. Han kanske tycker det är snyggt!" menar jag.
"Killar kan inte ha långt hår", bjäbbar den andra flickan på.
Åhhh, hur många gånger måste jag ta den här diskussionen med små frågvisa, näbbiga ungar? Det är liksom inte första gången.
Vad ska jag svara dom? Typ: "Nä, det kan ju inte killar. Och tjejer kan ju inte köra bil!" eller "Nä, det kan ju inte killar. Och tjejer kan ju inte leka med LEGO eller vaddå??"
Jädra ungar. Eller jädra föräldrar. Det är säkert deras åsikter som har färgat av sig.
Fler långhåriga killar till förskolorna tack.

Dagens låt: Out in the fields - Gary Moore.
Dog han av svår acne, månn tro? Nej, usch vad taskigt sagt. Gary som var en sån fin person. Konstigt att jag hörde Out in the fields på radion när jag var ute och körde bil bara två dagar innan han dog. En sån fantastiskt bra låt, tänkte jag och höjde och höjde och höjde. Jag ÄLSKAR att köra bil med hög musik!

Website counter

2 kommentarer:

Lena sa...

Jag HATAR när barn är näbbiga. En gång fick jag tyst på en (mycket ljushårig) femårig flicka till mig när hon frågade: Varför har du svart hår??
Jag svarade : Varför har du vitt hår?
Hmmm, hon tittade konstigt på mig kan jag säga;) .... hoppas att ingen fröken hörde mig, ha ha ... undrar vad de i så fall tänkt?!

randigkatt sa...

Så ska dom tas! Bra jobbat, Lena.