Summa sidvisningar

lördag 29 januari 2011

Glömde säga peppar, peppar

Fragment ur några konversationer från veckan som gått:
"Vi har inte haft kräksjukan".
"Det verkar som om vi kanske har den där genen som gör att man blir immun mot...".
"Äter man inte kött så blir man nog mer sällan sjuk".
"Vi har klarat oss hela vintern än så länge"
Ja, ni förstår vart jag är på väg. Babblar man om hur himla duktig och perfekt och frisk man är så får man sig tids nog en släng av sleven. Vi fick en rejäl däng av en spade igår sent på kvällen. Så här:
Dottern är tack och lov inte hemma. Hon sover över hos en kompis. Jag och Skägget kollar på nya Ben Affleck-rullen The Town (hyfsad) när jag plötsligt hör viss aktivitet i hallen. Mille har vaknat och säger lite sömndrucket att han "har jätteont i magen". Jag flyger upp. Jag är en handlingarnas kvinna! Får ut honom på toaletten. Frågar om han mår illa. Nej, det gör han inte. Vi avancerar ut mot hallen, längre hinner vi inte förräns första KASKADspyan sprutar ut över hela honom, mig, golv, väggar och i viss mån katt eftersom Mats är ett så nyfiket litet stycke.
In på toan. SPYYYYYYY igen. Jag står barfota i en sjö av spy. In i duschen med Mille. Duscha, tvätta, gnugga, gno, vaska, vaska golvet.
Lägger skyddande handdukar i hans säng. Drar undan mattan från golvet. Återvänder till Ben Affleck. Trettio minuter senare är det dags igen. Spy i sängen, till och med Apis är nerspydd ända in på leopardkalsongerna, in i duschen. Gud, vad spy luktar sjukt äckligt!
Ledsen Mille vill sova hos mamma. Det får han. Vi lägger oss i dubbelsängen och vad som skulle bli en skön natt utan väckarklockor blir i stället en natt som inkluderar torkning av sovrumsgolv, tre toalettbesök, hämtning av vatten och ännu mera torkande.

Nu jag tvätt. Sedan jag sova.
...och peppar, peppar ta i trä - än så länge är ingen av oss andra sjuk.

Dagens låt: So fine - E.L.O.
Nu har det gått sju timmar sedan senaste spyan. Det måste väl betyda att det inte kommer mer, va? Fint - då sätter vi väl oss ned en stund och rullar tummarna och väntar på vem som kommer få "jätteont i magen" härnäst.


Inga kommentarer: