Summa sidvisningar

lördag 3 mars 2012

Glad gammal emo på Österängen

Cyklar hem till mina gamla hemtrakter på Österängen. Det är lördageftermiddag och på mig har jag en nyinförskaffad rödrosa jacka från loppisen i Mullsjö (40 pix) och en lila mössa som jag ser ganska konstig och emo ut i. När jag nästan är framme, hemma hos mina gamla päron, står där ett gäng invandrarkillar i sextonårsåldern mitt på Österängens torg. Nu måste emoaktiga jag cykla förbi dom.
"Ska du med till Råslätt?" undrar dom.
"Va?" säger halvdöva jag.
De upprepar vad de nyss sagt.
"Näää" svarar jag ooch trampar förbi dom. Vaffan ska jag till Råslätt för? Och med ett gäng snorisar?
"Jomen schyssta! Säljer du något?"
Jag blir jättenervös och trampar på ännu fortare. Vad menar dom? Hjälp! Sex eller knark?
"Pumpa dig gul och blå....." hör jag hur den ene lamsjunger.
Vad är detta? Mitt på blanka dan!
Jag och mitt bankande hjärta tar hissen upp till våning två och kliver in i lägenheten där tiden står stilla. Hänger upp en gardin åt morsan, fikar och cyklar hem.
Tänk att vara så här in i norden gammal och bli påhoppad av ett gäng framfusiga småttingar. Det känns konstigt och speciellt. Måste vara Mullsjöjackans förtjänst.

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Coolt! Det fränaste jag har varit med om var att en ungdom frågade om jag ville "köpa ut" åt honom. Och då rörde det sig om cigaretter från Pressbyrån. Fränt liv man lever.

randigkatt sa...

Helfränt!