Summa sidvisningar

torsdag 29 mars 2012

Sugas in i ett svart hål

Det finns alltid minst en på varje arbetsplats. En kvinna eller man som är så erbarmligt tråkig och långrandig och ointressant och svamlig att bara de öppnar munnen så känns det som om man sugs in ett svart hål alternativt drabbas av den stora tröttheten. Man känner sig dränerad på all energi bara efter en minuts samspråkande.
Idag mötte jag en före detta jobbarkompis, en äldre gråhårig man, det är en man i 99% av fallen, som alltid blir superglad när han ser mig medans jag bara "åh, gud om du finns, ta bort honom!"
Han bara: "Har du hört om Kulturhuset? Det är FÖR JÄVLIGT och jävla moderaterna och blablabla". Jag nickade och försökte se någorlunda intresserad ut och tänkte saker som "jag somnar, jag dör, jag somnar nu, nej, nu dör jag, kan jag få gå nu, snälla?".
Men nä. Han bara babblade på och mitt humör som skulle iväg på fika med före detta jobbarkompisar sjönk under nollgradigt.
När jag äntligen lyckades avancera några meter mot utgången så vinkade hans fru glatt. Hans fru! Vilken tålamodsplanet kommer hon ifrån då? Jag hade tagit livet av mig efter en eftermiddag ihop med honom. Hon har stått ut i minst tjugo år......Hon borde få nån slags medalj hon.

Dagens låt: Winterlong -Pixies.
Det ska visst bli lite vinter igen. Minusgrader samt lite snö här och var. Allt enligt min mer journalistgrävande trafikkollega som har råkoll på SMHI. Fram med vantarna igen! Det var väl en glad nyhet!

2 kommentarer:

Sparkling sa...

OH YES. I mitt fall är det en kvinna, 50+ och kristdemokrat. Hon jobbar i receptionen på jobbet och det är nästan så att man vill ducka när man måste passera, för hon drar alltid igång en lång monolog om fullständigt ointressanta saker, senast: "När min son studerade så hade han inte så mycket pengar och då kom hans sambo på att man kunde laga alla de här recepten som finns i den här tidningen Buffé och där har dom något som heter Billiga veckan och hon provade alla dom recepten och min son sa att han aldrig hade ätit så god mat förut och nu har dom klippt ut och sparat ett års recept i en låda i köket och det är ju jättebra för då kan man ju variera sig litegrann och så blir det ändå alltid billigt..." SNAAAARK, vem bryr sig? Till råga på allt är hon från Finland, det är ju inget fel i det, men så gott som dagligen attackerar hon en med ett "vet du vad ojkokojokulaijni betyder på finska". ALLVARLIGT, INGEN BRYR SIG, har jag lust att svara, men man är ju väluppfostrad och lägger band på sig för det mesta. Tyvärr.

randigkatt sa...

Ha, ha. Vad trevligt att du har en du också.
Och ojkokojokulaijni betyder nåt i stil med "gratis sömnpiller".
Hälsa henne!