Summa sidvisningar

torsdag 1 november 2012

Vilken upptäckt!

Jag har dåliga händer och fötter. Det är, för nu måste jag förstås skylla ifrån mig, ett arv från min mamma. Hennes händer och fötter är HEMSKA. Har alltid varit.
Jag kommer ihåg när man var liten och satt framför teven med mamma och pappa och mamma satt och rev av långa skinnremsor, torra slamsor fothud från sina arma hälar, och hur pappa blev helt galen.
"Sluta upp med det där!" sa han alltid argt.
Man ska ju aldrig, aldrig bli som sina föräldrar, jamenellerhur, och gissa vad jag håller på med i soffan en mysig hemmakväll framför något tv-program. Just det. Jag sitter och nyper efter torrt skinn på mina äckliga fötter.
"Sluta upp med det där! säger Skägget argt.
Usch ja.
Och mina händer är ett kapitel för sig. Dom blir torra som sandpapper den här årstiden och finns det en enda handsalva på den här planeten som jag inte testat vid det här laget? Jag smörjer mig maniskt. Har alltid handkräm med mig i väskan och jag skulle inte bli förvånad om männen på jobbet pratar om mig bakom min rygg.
"Vad är det med Mirre och handkräm egentligen?"
Typ.
Som sagt var. Jag är beroende av handkräm. Igår var vi i Ullared och då inhandlades en handkräm från CCS. En OLIVIA. Den verkade ganska bra. Men inte perfekt. Därför var det jag som blev lätt exalterad idag när jag hoppade in i en av loppistorskarnas bil i väntan på att Erikshjälpen skulle öppna. Ur handskfacket (handskfack! vilket förlegat ord!) plockade han, enligt egen utsago, en SKITBRA SALVA för händer och fötter.
"Jaha" sa jag lätt nyfiket. "Vad heter den då?"
"KOPATTESALVA" svarade han. "Jag köper den när jag är på genomresa i Danmark".

Så där satt man inne i en Volvokombi med en flintskallig loppisgubbe smörjandes sina händer med KOPATTESALVA. Det kändes aningen bisarrt. Fast skönt. För fy sjutton vilken superb salva! Hade jag varit en ko så hade jag inte gjort annat än smörjt mina pat..spenar med just den salvan.
Billig var den tydligen också. Runt 20-25 kronor. Som handen i handsken.

Så nu sitter jag här och funderar på en utlandssemester. Till Danmark. Kopattesalvans förlovade land. Mmmmmm.

6 kommentarer:

Anonym sa...

2Jag följder gärna med till D-mark- men jag köper nog pilsner istället!/AnonymaAK64

Anonym sa...

Fan vad jag stavade fel då.../AK64likaAnonym

Barasara sa...

Vrr... Jag hatar uttrycket pattar. Och tuttar. Och röv.

Snoris hade jätteproblem med torra händer när han var yngre. Han smorde och sov med bomullshandskar om nätterna, har du testat det? Själv får jag panik över att jag inte smörjer mina händer oftare. Ibland tittar jag ner på min handrygg och ryser över att de är fnasiga. Hur ska jag göra för att komma ihåg?

Anonym sa...

Helosan använder bönderna i Sverige, prova det i väntan på resan. Kanske ska smörja kroppen inifrån i stället? Kolla din mineralstatus...:))Kram Tuppen!

Sparkling sa...

Spensalva (som det heter på svenska) är toppen! Marsch iväg till Granngården och köööp.

Helt OFF TOPIC som det heter om man är tuff och med sin tid: Här kommer nästa utmaning:
1. Fotografera innehållet i SKÄMSLÅDAN. Jo, den måste finnas någonstans. Lådan (eller skåpet eller motsvarande) i (oftast) köket där man trycker ner/in allt man inte riktigt vet var man ska göra av någonstans och där allt ligger i ett enda virrvarr.
2. En bild på något föremål i ditt hem som du gärna skulle slänga om det inte var så att det tillhörde någon annan i hushållet och det kommer att bli ett sabla liv om föremålet plötsligt en dag skulle vara...borta.
3. Det föremål (ej människor eller djur) som du skulle rädda först om det började brinna.

randigkatt sa...

AK: Kopattelandstripp vore kul! Till våren perhaps?
Sara: Jag smörjer när man känner att det stramar eller när man tar i ett tyg och FASTNAR som om ens fingrar hade sjutton hullingar. Då vet man att man ska ha smörj!
Tuppen: Blå Helosan....barndomsminne från ladugården (jag bodde i en lagård hela somrarna när jag var yngre. Koskit och flugor - jag var ytterst härdad).
Sparkling: Spensalva alltså? Ska testat. Och tönten antar utmaningen - åff kås!