Summa sidvisningar

onsdag 9 juli 2008

Kan man grilla morötter?


Jag är vegetarian. Eller ja, kanske inte fullt ut, men jag äter iallafall inte kött eller fågel. Men fisk och skaldjur, det går an. Tror att jag lade ner köttmumsandet 1996 efter att ha sett Norra Magasinets dokumentation av de hemska djurtransporterna. Skräcken i ögonen på korna som forslades långa sträckor i trånga lastbilar, kor med brutna ben, en ko som de vinschat upp, levande! i ett ben och som de släppte från hög höjd ner på ett golv. Elaka djurtransportsmän som slog de skräckslagna djuren, blä, blä, blä - efter dom tv-bilderna så blev det tvärstopp. Har inte ätit en endaste ko eller gris sedan dess.
Det är lätt på alla sätt att undvika kött men i sommartid måste jag säga att det är lite svårare. Särskilt när alla grannarna på gården brassar igång sina klotgrillar och den underbara doften av en grillad kossa når mina stackars näsborrar. Det är egentligen det enda jag saknar - grillat kött som är dränkt i grillolja.
En annan väsentlig sak jag saknar är en grill. Vad efterblivet att inte äga ens en sketen klotgrill! Vi har fipplat hit och dit med säkert tvåhundra engångsgrillar men nu får det vara slut på den epoken. Imorgon är det vi som åker till Biltema och köper en jäkla grill. Så vi kan läska våra grannar med grillade laxkotletter, grillad halloumiost och grillade grönsaksspett. Och bjuda in alla andra stackars kompisar som man terrat och bjudit in sig själv till på grillfester.
Skickar en röksignal när osten är färdiggrillad. Håll utkik!

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin inställning.Kan man anta att du inte heller använder kläder av skinn?