Summa sidvisningar

söndag 26 juli 2009

Coola Anna

Igår var jag nere på Kulturhusets loppis. En gång i tiden jobbade jag där och det var trevligt för det mesta. Då.
Hur som haver - på Kulturhuset fick man se en himla massa människor passera revy eftersom många var där och praktiserade, arbetstränade, jobbade ideellt eller bara var besökare. Man lärde känna en hel del nytt folk. Konstiga, udda, fina, jobbiga, snälla, lata, arbetsamma, roliga, tråkiga....En som jobbade där en gång i tiden hette Anna. Anna var kanske tio år äldre än jag och hon hade långt blont hår och alltid vitt läppstift. Det var längesedan jag stötte på henne. Men igår, på loppisen, såg jag hennes bekanta ansikte bland allt folk. Det var bara det att nu var hon helt skallig.
"Hej Anna! Vad har hänt?" undrade jag.
"Jaa du. Det kan man undra. Jag har fått ta bort ena bröstet eftersom jag fått bröstcancer" sa hon. Och log!
"Nää. Vad hemskt!!" sa jag och kände att nu börjar jag snart lipa.
"Ja. Jag ska flytta till Stockholm nu mina sista år. Det är en svår cancer jag har fått och jag kanske bara har fem år kvar i bästa fall" fortsatte hon.
Jag kämpade emot lipen och klappade Anna både på hennes lilla luddiga skalle och på kinden och så sa jag att "nu börjar jag lipa".
"Ta vara på livet, Mirre!" sa hon och såg glad ut medans jag vände om och fick springa ut från loppisen med översvämmade ögon.

Ta vara på livet. Ta vara på livet. Ta vara på livet. Jag satte mig i bilen och hennes ord ringde i mina öron. Jag funderade på vad JAG skulle gjort om jag fått min dödsdom. Hur det skulle kännas att veta att ens dagar verkligen var räknade.
Jag såg Italien flimra förbi. Jag såg spontana dopp i en sjö. Jag såg barnen. Herregud. Anna har ju både barn och barnbarn! Kan inte tänka mig något sorgligare än att inte få se barnen eller deras ungar växa upp.
När jag kom hem så tände jag en livsfarlig cigg. Tänkte att cancer det drabbar bara andra. Inte mig.
Ta vara på livet. Det var så hon sa.

Dagens låt: Wish I - Eric Gadd.
Jag önskar så att cancerns gåta kunde lösas. Att ingen mer skulle behöva dö av nån vidrig cancer. Ingen under 80 år iallafall. Ge mig en trollstav så trollar jag bort!

Inga kommentarer: