Summa sidvisningar

söndag 21 mars 2010

När jag leker att jag är Monika Ahlberg...

...så bakar jag såklart mitt eget matbröd. Dinkelfrallor! Vill ni ha receptet?

OKEJ:
En halv tärning med jäst.
Två rivna morötter.
5 dl ljummet vatten.
1 tsk salt
1 msk olivolja.
1 msk flytande honung.
En halv dl solroskärnor.
12 dl dinkelmjöl (fullkorn).

Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt allt annat. Det ska bli en deg!
Låt degen jäsa 40 minuter under duk.
Dela degen i ca 20 bullar. Lägg upp frallorna på plåt. Låt jäsa ytterligare 30 minuter.
Pensla med vatten - strö på solroskärnor. In i mitten av ugnen i 12 minuter (225 grader).
KLART!! Superlätt! Och nyttigt. Samt gott. Den där hyperrediga Monika Ahlberg hade till och med blivit imponerad.

Dagens låt: Du har bestämt dig att inte bli fet - Docenterna.
Bestämt och bestämt men ett litet steg i rätt riktning kan ju vara att äta nyttigt bröd iallafall. Bra för plånboken är det visst också.
Hur vårt bantande går? Skägget: Minus 12 kilo (han är S M A L!). Jag: Minus 4 kilo.

1 kommentar:

Barasara sa...

Såg Monika på TV i morse. Och kom att tänka på dig och stressen inför henne du hade. Helt i onödan. Du är en ballare katt. Men roligare bollar i luften.

Skägget, den jävla mästerbantaren alltså. När ska han avslöja sin diet?