Summa sidvisningar

torsdag 20 december 2012

Gåshud - lite all over the place



Igårkväll kollade jag som alltid på SVT1:s "Jakten på det perfekta livet." En riktig kanonserie med Hanna Hellquist. Den här onsdagens avsnitt handlade om att bli gammal och om döden. Hanna besökte bl.a skådespelerskan Yvonne Lombard, 83 år (lika gammal som min mamma!!!) - en skitskön kvinna med mediabrillor och en cigg i mungipan. Ser ålderdomen ut som Yvonnes så är jag inte ett dugg rädd för att bli gammal. Snygg var hon också.
Värre var det med Alex Schulman. Hur gammal är han? 38? Skitsamma. Han reds iallafall av en dödsångest dagarna i ända. När Hanna frågade hur ofta han tänkte på döden så svarade han, helt allvarligt, att det gjorde han var femte minut. Hur orkar man ha det så? Dödstråkigt.

Hur som haver...vad jag vill komma till är egentligen detta: I en scen så sätter sig Hanna i bilen för att köra iväg och då börjar plötsligt en orgel att ljuda. Jag spetsar öronen omedelbart. Vad är detta för låt? Har jag aldrig hört. Men när det kommer till att känna igen en bra låt så är jag Usain Bolt.

Nu gällde det att snabbt luska fram vilka som gjort den. Kollar på SVT Play och lyckas pausa just när alla musikinslag raddas upp. Jag förstår med en gång att här var det Arcade Fires låt jag hade reagerat på. Hör! Visst är det en fantastisk låt? Varför vevas den inte runt i radion morgon, middag, kväll? Konstigt. Och ännu konstigare och sorgligare är det ju att jag har missat gruppen.
Om inte jorden gått under så har jag deras skiva Neon Bible i brevlådan redan nästa vecka.
Lyssna och njut. Kyss en bock. Kyss min mage som är tjock.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra låt som fan!
AK64

randigkatt sa...

Visst är den! Om Jorden ska gå under så ska den tamejfan gå under med musik. Med Arcade Fire.