Summa sidvisningar

måndag 10 december 2012

Vi måste prata pepparkakor


Mina barn är inte allergiska mot pepparkakor och om dom vill så får dom mer än gärna sjunga att de kommer från pepparkakeland. Vad de däremot INTE får är att baka pepparkakshus.
VARFÖR? VARFÖR? tjuter ni nu i kör.
Sluta upp med det. Det handlar om sämpiga mamman igen. Förstås. Mamman som, innan hon fick barn, trodde att hon skulle sitta och klippa och klistra med sina små glin sju dagar i veckan. Eftersom att det är JU SÅ VANSINNIGT KUL ATT PYSSLA! Och visst, någonstans långt bak i huvudet har jag väl ett litet minne av att jag faktiskt alltid har tyckt om pyssel och knåp. Men vart det intresset har tagit vägen vet jag inte. Förmodligen försvann det den dagen jag klev ut från BB för tio år och fem månader sedan. Nu orkar jag inte ens göra en efterlysning.
För så är det med den här mamman iallafall - att hon har så mycket annat att pyssla med (twittra, fejsbooka, blogga, läsa...typ) att hon inte pallar med det där lilla extra. Och allvarligt talat. Vad ska man med ett brunt, svajigt pepparkakshus till? Var ska det stå? Vad gör man med det? Äter man upp det? Leker man med det? Är det inte bara skrytbyggen det handlar om? Skrytbyggen som gör oss andra orkeslösa föräldrar till fradgatuggande och nervösa vrak.
Ser jag enda enda falsk lyckobild till på facebook där någons änglalika ungar håller på med pepparkaksplattor, kristyr och nonstopkarameller så kommer jag rycka ned stans all julbelysning i ren ilska.

Så där. Nu har det dåliga samvetet fått tala. Idag är det helt enkelt ungarna och jag som sätter oss vid datorn och tittar på något roligt julklipp på youtube. Tillsammans.
 Det ska vara slappt att leva annars kan det kvitta.


6 kommentarer:

Barasara sa...

Ni föräldrar alltså, ni rids av ständigt dåligt samvete. Pepparkakshusbyggande på Facebook, jeeez katten, låt dig inte stressas av sådant. Jättehärligt för de som bakar, jättehärligt om man inte bakar.
Jag fattar inte ens varför någon bakar pepparkakor, det är ju köpekakaorna som är utan tvekan godast.

Mitt lilla face sa...

Varför inte göra ett konstprojekt
pepparkakskras bygge där allt är i en krativ röra toppat med kristyr.
garanterat en snackis på julfesten

Mitt lilla face sa...

kreativ röra

randigkatt sa...

Sara: Medhåll. Fast min mamma gjorde skitgoda pepparkakor. Dom jag har gjort har varit superäckliga.
Matts: Tack för tipset!

Sparkling sa...

Jag har aldrig i hela mitt liv gjort ett pepparkakshus med mina barn. Varför ska man utsätta sig för något man på förhand kan räkna ut att det kommer att fresta tålamodet till de yttersta gränserna samt leda till raseriutbrott och annat otrevligt. Det var inte det här Jesus ville med julen. Väl?

randigkatt sa...

Precis. Jesus vill bara ha lugn och ro. Och herregud - vem vill inte det?