Summa sidvisningar

onsdag 5 december 2012

Snö+vägar+fordon=KAOS!


För er som inte har noterat det så kan jag tala om att nu har vintern kommit. Det är snö ute. Massor av snö.
Snö brukar betyda att vägunderlaget förändras ganska drastiskt. Det går liksom inte att köra på som man brukar. Man får ta det lite lugnare helt enkelt. Vinterdäck = bra grej. Ungefär så.
Igår så var det dags för mig att jobba ett pass på trafikredaktionen och när jag kom in på kontoret så satt Peter och Henke redan där. Man jobbar bara två åt gången.
"Jamen, vad sjutton ska jag göra i två timmar ända fram till klockan 12 nu då" sa jag och spelade överflödigt offer.
Ingen hann svara för plötsligt började telefonerna ringa så det var helt enkelt bara att ikläda sig rollen som telefonsvarare och mata fram information till de båda herrarna.
De gick hem. Sebastian kom. Han fick region öst och jag tog region väst (fyra radiokanaler var). Jag drog vinstlotten, han tog niten.
Det ringde och ringde och ringde och ringde och var det inte kaos i Kalmar så var det det i Östergötland.

Finns det en snöklädd backe och en långtradrare så kan man ge sig den på att det slutar med att långtradaren fastnar i backen, köer bildas och voila! = trafikkaos! (jag vet att det ska sitta nån slags accent eller hur det stavas över voila:t men jag vet inte var så jag skippar den. Hoppas det är okej.)
I Östergötland växte sig köerna LÅNGA i bl.a Norrköping. Man anade åt vart det lutade liksom. Det här skulle bli ett tufft arbetspass.

Efter klockan 15 så startar alltid våra eftermiddagssändningar på allvar. Det ska skickas ljudfiler, vi ska vara med live, klockslag ska passas, man ska hålla koll på manus, svara i telefoner som ringer ilsket på tre olika linjer samtidigt, man ska uppdatera webben, göra ärenden, hålla koll på väderutvecklingen på SMHI:s sidor, kolla in tågtabeller, svara på mejl, avsluta ärenden, ringa Trafikverket, kolla med SOS och telefonen ringer och ringer för olyckorna står som spön i backen och vi hinner knappt svara, ärendena väller in och nu är det inte bara kaos ute på vägarna. Det är kaos inne hos oss på trafiken också. HERREGUD! Ge mig nya nerver!

Det värsta är när det ringer någon två minuter innan man ska vara med i sändning och de förklarar att det är en trafikolycka i Håla.
"Var ligger Håla?"
"Mälla Öcken å Bäla - du vet där ette macken!"
"Nej, jag sitter i Jönköping vettu, så försök förklara mellan vilka större orter Håla ligger så jag kan kolla här på kartan."
...och så upptäcker man att man inte har tid att dividera rotvälska längre med Bertil 84 eftersom att NU ska man vara med live i Skaraborg. Man ber till gud att Håla inte ligger i Skaraborg utan i något annat län. Oftast blir man inte hörsammad. Usch.
Klockan 17 på eftermiddagen så kunde vi faktiskt inte göra annat än att skratta åt eländet. Man fick liksom inte ens en överblick över läget. Det var GALET.

Så tisdagen den 4:e december var första gången någonsin som jag faktiskt behövde jobba över en timme till. Sedan fick Stockholm ta över. De som har HELA FUCKING LANDET på kvällar, nätter och helger. Om man är avundsjuk? Nä, inte ett dugg. Inte ett milligram.

Idag är jag ledig. Behöver jag säga att det ska bli enormt skönt?

Inga kommentarer: