Summa sidvisningar

söndag 27 november 2011

Kändiskockar - fuck off!

Vegobiffar i frysdisken är dyra grejer. Därför var det jag som fann mig dreglande över Fredrik Pauluns kokbok för ett tag sedan och speciellt då receptet på biffarna ni ser här ovan.

Så här blev resultatet. Platta, grå, oformliga och konstiga. Hade det varit den här bilden som fått illustrera matkändisens vegobiffar hade inte en enda person dreglat. Tvärtom. Fast goda var de - det kan jag inte sticka under stol med. Riktigt delikata till och med. Får jobba mer med det estetiska till nästa gång.

Och så över till personen jag älskar att hata. Monika Ahlberg. Gift med en självupptagen skådis , mamma till tre barn, egenföretagare och kokboksförfattare. Hennes dygn kan OMÖJLIGT bestå av 24 timmar. Gör det det så måste hon vara en utomjording.
Iallafall - jag har två av hennes böcker (billiga loppisfynd) och jag måste tyvärr medge att de är roliga och frestande att kolla i. Idag slog jag till! Jag skulle banne mig baka bullar. Monika tyckte att jag skulle försöka mig på "Beatas smörbullar" och jag okejade. Inhandlade smör, sirap och kardemumma. När jag satt igång med degen upptäcker jag något skumt som den extra terrestriala fubbat sig med.
Receptet:
150 gram smör
5 dl mjölk
50 g jäst
5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
3 tsk stött kardemumma
1 1/2 dl vit sirap
14-15 dl vetemjöl.
Ser du det också? Jamen herregud - vetemjölet!! Vad menar E.T? Jag laddade ju med 15 dl mjöl och då upptäckte jag att hon skrivit 5 dl vetemjöl i början av receptet. Jag började hyperventilera. Menade hon 20 dl mjöl eller var de 5 decilitrarna vetemjöl något annat? Jag chansade och hoppade över dom. Med resultatet:

De blev SKITBRA/SKITGODA/MÅNGA! Tack Monika! Men du - be gärna någon korrekturläsa dina förbaskade recept innan du låter dom gå i tryck. Thommy Berggren kanske kunde....?

Inga kommentarer: