Summa sidvisningar

söndag 21 december 2008

Kan själv


Står i badrummet nu på morgonen. In kommer Wendy.
"Mamma. Jag har bestämt mig för en sak nu idag".
"Jaha. Vad då?" undrar jag lite lagom nyfiket.
"Jo, att nu ska jag göra allt själv. Bädda min säng, ta på mig kläderna, borsta tänderna, kamma håret och så där. Jag vill inte vara liten längre!"
"Uhum. Vad bra" säger jag och försöker uppbringa lite entusiasm. Det BORDE ju vara bra att hon klarar sig själv. Men istället för en lättnadssuck så kommer en orosklump i magen. Hon kan ju inte borsta tänderna själv (tänderna kommmer bli svarta och trilla ur munnen), hon kan inte kamma håret (hon kommer vara den enda ungen i hela kommunen som är sex år och har riktiga dreadlocks) och hon är inget vidare på att kombinera ihop kläder (hon kommer bli mobbad för att hon har röda, randiga byxor och en gulprickig klänning och rosa barbiestrumpor lägg till konstiga håret och fula tänderna på det).
Det är kul att vara mamma. Det är kul att vara mamma. Det är kul att vara mamma. Det är kul att vara mamma. Det är kul att vara mamma. Det är kul att vara mamma. (mitt nya mantra från och med 2008-12-21)

Dagens låt: All by myself - Eric Carmen.
Jag kommer ihåg när jag lärde mig att knyta skorna själv. Vilken total lycka det var då! Och när jag var liten kunde jag knyta slipsen åt pappa. Och stoppa morfars pipa. Nu har all sån kunskap gått åt pipan.

Inga kommentarer: