Summa sidvisningar

tisdag 7 april 2009

Goda grannar

Jag har en gammal granne som har en sommarstuga. När hon är i denna sommarstuga så odlar hon grönsaker. Tydligen. Det skulle vara jättegott om hon kom och plingade på här med en kasse färskpotatis, morötter, vaxbönor eller gurkor. Men nä. Hon plingar på och viftar med nåt annat i kassen. Jordärtskockor.
Första gången hon kom hit med dom så sa jag:
"Men vad ska jag GÖRA med dom?"
"Gör soppa eller nåt" svarade hon.
Och lydig som jag är gjorde jag det. Det blev mycket verkstad och lite mat. Illasmakande mat. Förskräckligt jordiga och svårskalade var dom också. Tvi.
Förra våren kom hon med en ny påse med - jordärtskockor.
"Tack!!" sa jag och log och slängde dom sedan direkt i sophinken.
Och nu i dag var det dax igen.
Pling pling på dörren. En tant. En påse. Med jordärtskockor. Skitiga svårskalade skitrotsaker.
"Tack snälla du" sa jag med ett ganska ansträngt leende.
Jag log ansträngt precis hela vägen till sophinken.

Dagens låt: Snälla snälla - Caroline af Ugglas.
Jag ber dig, tantgranne, kom inte hit mer med dina läskiga jordärtskockor. Gå nån annanstans. Du har väl fler grannar än jag eller?

Inga kommentarer: