Summa sidvisningar

lördag 9 oktober 2010

Lack på polack

Är inne och handlar på Willys. Bakis. Trött. Har inte varit ute på hela dagen trots att solen skiner, men nu har jag alltså vågat mig ut på darriga ben. Ställer mig som vanligt i fel kö. Fem meter längre fram i kön är det nämligen någon som strular med något.
"Amen åh! Skynda dig för helvete!" tänker jag irriterat. Att det ska vara så svårt att bara betala och gå!
Det blir min tur. Lassar upp potatis, schampoon, kattmat, mjölk i massor, chips, tandkräm, deo, tvålar.....
"Det blir 252 kronor"
Jag stoppar in mitt bankkort som jag gjort 358.000 gånger förut.
"Vill du ha det på beloppet?"
"Ja tack".
Jag knapprar in koden.
"Köp medges ej" står det i maskinen.
"Har du pengar på kontot?" undrar kassörskan samtidigt som jag känner allas ilskna blickar genomborra min darriga kropp.
"Ja, det VET jag att jag har".
Får göra ett försök till. Samma sak. Kassörskan ringer någon. Kanske sin chef.
"Kan du testa på bankomaten där borta så länge?"
Jag packar ner alla mina varor, ställer dom hos kassörskan och knatar bort mot Bankomaten.
Slår in min kod och......maskinen sväljer mitt kort. DEN TAR MITT KORT!
Nu får jag panik. Jag tänker tankar som "Helvete!!! Nu har någon skimmat mig. Alla mina tusenlappar är borta, nu går det riktigt åt skogen. Jävla polacker - det är förstås dom som har skimmat mig".

Får gå bort till kön igen och förnedra mig. Kassarna får ställas in på ett lager och jag måste cykla hem och hämta pengar, cykla tillbaka och lösa ut. Hemskt.
Ringer banken när jag kommer hem. Får beskedet att jag har loggat in med fel kod tre gånger. Det är alltså mitt eget fel. Inte polackernas.
Jag har fått hjärnsläpp. Har tydligen glömt min kod.
"Min hjärna är fullproppad nu. Jag skulle ju för sjutton behöva göra en defragmentering av den." säger jag uppgivet till Skägget.
"Kanske i Turkiet under två veckor?" menar han.
Ja. Kanske det. Eller varför inte Polen?

Dagens låt: Fight for your right to party - Beastie Boys.
Igår var jag på 30-årsfest (tack Sara!) och den här månaden står det ännu fler fester på agendan. After work, genrep, ölbowling, kalas.....jag som helst sitter/ligger i soffhörnet och luktar på mina grillchips. Det blir en tuff månad för hemmaräven det här.



Website counter

3 kommentarer:

Barasara sa...

Å katten - been there! Jag har slagit fel kod till bankkortet, pinkod till mobilen och så sent som igår sa kassören "Köp medges ej". Jag som precis fått lön och bara en kvart tidigare dubbelkollat via telefonen att pengar fanns på kontot. Fick gå bort till bankomat och på vägen dit var jag lika delar nervös/generad/förbannad. Och visst fanns pengar på kontot! Känner igen det där med hemmaräveriet. Även om det är massa skoj som står på schemat blir jag också alltid lite stressad.

Barasara sa...

(Och ja - ÅK på semester!)

randigkatt sa...

Skönt att det händer andra med hjärnkoll också. Vad händer om man får minnesförlust? Man kommer ju inte att komma åt att ringa, surfa eller betala eller nåt utan alla dessa lösenord och koder.
Ska man skriva upp koderna och ha dom i plånboken? (nää). Gömma dom nånstans här hemma? (kanske).
Jag vet inte. men det är otäckt när ens hjärna spelar en ett spratt. En föraning om hur det kommer att bli när man blir dement....