Summa sidvisningar

torsdag 28 oktober 2010

Låt den rätte komma in.


Och den rätte heter Bosse Bildoktorn. Kom in. Stig på. Hjälp mej med vår bil. Den är ett rullande vrak.
Låt mig berätta. Vi är inte mycket för status och yta i den här familjen. Vi är inte en familj som om vi vinner 500.000:- på Lotto springer och köper en ny bil. Det är inte vi. Alls.
Vi är mer den där familjen som gasar tills det rasar. Vad det gäller allt - men kanske särskilt vår Familjen Flinta-bil. Snart fattas det bara att golvet går upp och vi får springa med fötterna för att få bilen att rulla framåt.
Men rullar gör den, konstigt nog. Den är visserligen ganska pålitlig men samtidigt är den ful och full med fel. Jag kan ta några exempel.
Höger sida är krockskadad.
Vänster sida saknar tanklocksskyddet.
Vi har inga fälgskydd.
Förarsidans fönster går inte att rulla upp - det är ständigt en glipa på en centimeter och gissa om det ger en maximal komfort när temperaturen drar ned på minus. Dessutom blir det ett öronbedövande läte när man åker länge på motorvägen. Det känns faktiskt som om man åker nedcabbat året runt. Vi är bara inte lika iögonfallande fräna som ni kanske förstår.
Vindrutetorkarna strular - så för att överhuvudtaget kunna se nånting när det regnar måste jag sitta och sticka in och ut en säkring samtidigt som jag kör.
Fläktremmen ger upp ett gallskrik vid varje start utanför skolan, efter avslutad arbetsdag. Nästan alltid bara där. Eleverna brukar stirra. Några skrattar.
Igår när jag satte på fläkten rasslade det till som om en snok låg där och väste med tungan nånstans inne i instrumentpanelen. Ja, herregud, ni hör ju. Jag måste snart ha hörlurar när jag kör bil.

I mitt nästa liv vill jag gifta mej med Bosse så får han sköta vår fordonspark. Eller så får det bli Ernst Kirchsteiger så får han ta hand om hemmet medans jag sköter bilen. Det är hugget som stucket.

Dagens låt: Drive - The Cars.
Jag som älskar att ratta bilar. Tänk om jag plötsligt skulle vinna snuskigt mycket pengar och då köpa mig en snygg bil som har.....AC! Rumpvärmare! Vindruterorkare! Dörrar och fönster som går att stänga och öppna! En tuta man kan tuta med!
Vad lycklig jag skulle bil. Förlåt, bli menar jag.

Inga kommentarer: