Summa sidvisningar

lördag 22 november 2008

Möss(or) och människor

Men det var då helvete! Vitt ute på marken, det kan bara betyda en sak. Det är SNORKALLT ute! Trots att jag är tämligen gammal så överrumplas jag varenda gång det blir minusgrader runt knuten. Ingen mössa, inga vantar, ingen halsduk, inga varma stövlar, ingen heltäckande overall med inbyggda värmeslingor och ett par gluggar för ögonen. Brr. Det sämsta med att jag är så sempig vad det gäller kläder är att nu har jag ju två till att ansvara för. Barnen. Herregud, barnen! Är deras stövlar varma? Är inte vantarna undermåliga? Är inte deras nuvarande mössor både fula och dysfunktionella? Jo, baske mig. Så idag troppade vi burrande och huttrande iväg till det lokala mesköpcentrat Rosen. Leta leta mössor. Rata rata mössor. Alla var för stora eller för små. Om de råkade passa så såg barnen ut som idioter. Det slutade med att vi kom ut med två diadem som sexåringen kan ha på huvudet. Inte som ett svalt alternativ till mössa alltså utan mer som en klen tröst för att hennes knopp kommer att frysa till is inom en snar framtid.
Kom hem. Där var det varmt och gott. In och rotade i garderoben - upptäcker att vi ligger inne med så pass många huvudbonader att vi lätt skulle kunna öppna en mössaffär. Så nu sitter jag här vid datorn med en varm stickad sak på huvudet, treåringen springer runt i en svart toppaluva med nån slags kommunistsymbol på och sexåringen har nån inkaliknande historia på skalpen. Gott. Vi överlever en vinter till. Det är vad jag tror och hoppas iallafall.

Dagens låt: Winterlong - Pixies.

Ja, vintern är lång. Alldeles för lång. Om jag hade varit Gud så hade jag gjort mig populär och tjenis med alla genom att bara ha vinter i decembermånad. Det borde räcka. Haaaaallelulja.

Inga kommentarer: