Summa sidvisningar

måndag 3 november 2008

Tack för en underbart vanlig dag


Toodiloooo! Rapport från Hem jävla hem kommer här:
Vaknar i ottan. Treåringen vaknar också i ottan. Typ kl.5.30. Skillnaden mellan oss är bara den att medans jag kan tänka mig att ligga kvar i den varma sängen under duntäcket, så propsar han, världens minsta tyrann, på att vi ska gå upp. Hämta napp!, hämta papegojan!, äta macka!, fixa yoghurt!...listan av kommandon kan göras lika lång som ekvatorn.
Skönt att barnen ska till skola och dagis iallafall, tänker jag samtidigt som jag ser hans röda ögon och hans rinnande tyrannsnok. Han hade feber igår. Han kan inte gå till dagis idag. Det får bli en hemmadag till alltså.
Fyra timmar senare inser man att han inte alls är sjuk. Inte det minsta. Satiken också! Han är pigg som en mört. Med energi som Barsebäck, Forsmark och Oskarshamn tillsammans. Fönsterrutor har varit nära att kraschas, golvet har fått ny färg (svart tusch) och mamma har ryat så att hennes redan ansträngda stämband nu varit nära att plocka ner skylten och tacka för sig.
Håller på att läsa "Självkänsla nu!" av Mia Törnblom. Enligt henne ska man alltid känna tacksamhet för åtminstone några saker varje kväll.
Okej. Jag hörsammar. Tack för att den här jävla dagen snart är till ända.

Dagens låt: Highway to hell - AC/DC.
Helvete är väl kanske att ta i. Och himmelriket är det inte heller. Man står väl snarare med ena benet i en tunna med gödsel och med det andra i en tunna med smör.

Inga kommentarer: