Summa sidvisningar

torsdag 24 januari 2013

Åh, vilket party!


Om man tar en ovanligt lång morgonpromenad och kommer hem glad i hågen efter att ha kommit på en hyfsat briljant idé som man genast ska sätta sig och jobba med - då är det inte ett blött översvämmat kök man vill komma hem till. Verkligen inte.
Men sånt händer och det händer mig. Är det inte tandvärk så är det totalförstörda kök.
När jag just har konstaterat att det rinner i tak och längs väggar så ringer min mobil. Det är grannen. Hon har samma problem i sitt kök. Vi ringer försäkringsbolaget. Vi ringer rörmokaren. Rörmokaren kommer efter 45 minuter. Han hittar en kran han kan stänga av i källaren. Det slutar rinna. Nu har vi inget vatten i köket som vi kan diska i eller laga mat  med. Hurra! Hurra! Hurra! Röris, grannen och jag tog varandras händer och dansade omkring en slags ringdans med små hoppsasteg. SÅ glada var vi.
Efter ytterligare några timmar kommer en snickare. Han heter Bertil. Han bryter upp halva taket. Sågar upp ett hål. Det rinner ut väldigt mycket vatten. Någon läcka kan inte Bertil lokalisera. Vi springer upp till grannen ovanpå. Är det månne härifrån vattnet kommer? Men nej. Kruttorrt golv har den lyckosten.
Så nu sitter jag här. Det har börjat droppa som FAN igen. Imorgon när chefen med fuktmätaren kommer så är det säkert en svimmingpool här. Fuktmätare, bah! Ta med snorkel istället.

Varför sa de där tarotkorten inget om vatten? Kommer köket att helrenoveras nu? På någons annan bekostnad? Det kan väl inte vara VI som får pröjsa för det här?   
Hur ska vi kunna äta? Kommer vi kunna bo kvar medan köket torkar upp? Måste de bila upp hela taket/grannen ovanpås golv? När kommer jag få lugn, ro och sinnesfrid? När?

Det här året har inte börjat skojigt alls. Jag som gillar skoj så himla mycket.

6 kommentarer:

Sarabarasara sa...

Uff, vilken otroligt jobbig överraskning. Vad fasen kan det vara som skapar så mycket vatten?

randigkatt sa...

Jag vet inte. Jag vet bara att jag troligen kommer få panikångest och magsår. Det här är bara för mycket. Kan vi ens bo kvar om det ska stå byggfläktar här i flera veckor???
Fy farao alltså. Det här önskar jag ingen. Vedervärdigt. Inatt har det droppat och droppat och jag har varit uppe och tömt ur stora hinkar fyllda med gulbrunt vatten. KAN INTE SOVA.
Vill bara vara två månader och ligga och bebisskrika.

Sparkling sa...

Näe, vilken mardröm :-( men sånt där måste väl ändå täckas av hemförsäkringen?

randigkatt sa...

Vi får stå för en stor del av kostnaden - VEM ÄR FÖRVÅNAD???? I och för sig så skulle vi ju ändå ha renoverat i vår men jag hade gärna sluppit det här sättet.
Håll tummarna för att försäkringen täcker det mesta.

Anonym sa...

nu är jag lite förbryllad...när det är en läcka i taket, då borde det inte vara er bostadsrättsförsäkring som ska ta kostnaden utan föreningens försäkring... det är ju helt klart inte något av rören i er lägenhet, eller avloppsledning som har gått sönder! lider med dig, vattenläckor är verkligen ingen hit! men kolla upp det där med försäkringen ännu en gång, felet kan inte ligga i er lägenhet./ sickan

randigkatt sa...

Sickan: Det verkar som om allt jobb - det går på husets försäkring. Men all inredning till mitt kök får jag tydligen pröjsa själv, man får 20% i ersättning eftersom det är så gammalt.
JAG HATAR FÖRSÄKRINGSBOLAG.