Summa sidvisningar

måndag 7 januari 2013

Novisen vid spisen talar

En sak som jag har tänkt på är det här med matlagning och recept. När jag ska slänga ihop en, låt säga, pizzadeg, så måste jag kolla i kokboken hur man egentligen gör. Vilka ingredienser var det nu igen? Var det 4 dl mjöl eller var det 5? Hur många teskedar torrjäst? Även om jag har gjort samma pizzadeg ungefär tio gånger så måste jag kolla i receptet ändå. Så. Himla. Surt.
När man ser på "Sveriges mästerkock" som startar i TV4 ikväll så har ju exempelvis de medverkande olika uppgifter. Sliskige Per Morberg kan gasta "Gör en hollandaisesås!" Och Mannerström hakar på med "Och fort ska det gå! Se så rapp rapp!"
Aldrig att man ser de tävlande stå och bläddra sinnesslött fram och tillbaka i Vår kokbok efter kapitlen med såser inte. Kan de verkligen alla såser i huvudet? Inklusive hur man gör tupp i vin, napoleonbakelser, ischoklad, aioli, Biff Greta och kåldolmar?
Jag fattar inte hur dom bär sig åt isåfall. Men det kanske bara är jag i hela Norden som har så vansinnigt dåligt minne.
Numera kan jag bara freewheela lite när det gäller pannkakor och kladdkakor, men det är ungefär där det tar stopp. Ge mig ett recept annars blir det ingen mat!
Nå. Är jag ensam i Norden eller?

Dagens låt: School's out - Alice Cooper.
Äntligen skolstart! Att gå hemma och dra med ungarna är väl mysigt (de fem första timmarna) på jullovet men ändå mysigare är det att sätta dom i bilen och köra iväg till skolan. Fem timmars frihet, mmmmm. 
Idag åkte jag dessutom till min förra arbetsplats, särskolan, och hälsade på. Har ju inte varit där på över ett och ett halvt år och längtan tillbaka är ganska stor. Eller var rättare sagt. För nu var det en decimerad skara gamla kollegor som var kvar. Alla roliga typer hade fått sluta, skolgården var förändrad och ungarna kände man knappt igen. Det var ju skönt det. Då behöver jag inte längta dit nåt mer. Nu får jag sikta in mig på nåt annat. Bli nästa mästerkock i Sverige kanske?

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Igår såg jag Sveriges Mästerkock för första gången. HE-RRE-GUD. Vad han Mannerström var otrevlig. Och den tredje snubben dryg. Per Morberg har man ju liksom inga andra förväntningar på annat att han ska vara både a. otrevlig och b. dryg, så han framstod ju som nästan trevlig i det sällskapet.
För att återgå till ursprungsfrågan, så: nej, du är inte ensam. Jag använder iofs nästan aldrig recept, men så har min maträtter inga namn heller och blir aldrig likadana från gång till gång. Men jag skulle aldrig i helvete kunna "slänga ihop en hollandaisesås" utan recept. Speciellt inte om Morberg och Mannerström stod och hetsade. Och såna där klassiska rätter som man tydligen "ska" känna till hur de är komponerade, typ Biff Rydberg eller Kalvfilé Oscar - eh, inte en susning, hit med Rutiga Kokboken.

Fotoutmaning:
1. Det börjar brinna i vardagsrummet och du får endast rädda en (1) skiva, en (1) bok och en (1) film som du äger. VILKA?
2. För att vinna lite tid matar du lågorna med en (1) skiva, en (1) bok och en (1) film som du äger men verkligen inte kommer att sakna när de brinner upp. VILKA?

randigkatt sa...

Kul utmaning! Ska bli.

Mina egna maträtter har jag ju heller inget recept till, jag är ganska okej på att joxa ihop olika saker så att det blir en god gratäng eller pastasås etc...HELT tafatt i köket är jag inte tackålov. Men i Sveriges mästerkock har jag aldrig sett en ynka recept fladdra förbi. UNDERLIGT.