Summa sidvisningar

måndag 5 januari 2009

Iskalla killen...

Vad är det för gubbe på bilden? Gud? Hans Scheike? Nej, gott folk, hans namn är Kung Bore. Nu är han här. Bore. Vilket namn! Och vilken titel? Varför ska han vara kung? Har heta sommardagar något liknande namn kanske? Man ligger på stranden och svettas som en gris. Man orkar knappt prata för att det är så varmt, men då öppnar någon annan kallpratssugen person sin mun och säger med sina sista kraftansträngningar att "Ja, nu har Drottning Solveig oss verkligen i ett järngrepp!" Icke. Det låter inte klokt.
En annan sak som också lät lite konstig idag var att i JP stod det om olika smeknamn på olika stadsdelar i Huskvarna och Jönköping. Att Kålgården kallas Rynkeby och att Bymarken heter Gräddhyllan i folkmun. Det märkliga här var att jag själv tydligen bott i Pölsebo i mer än tjugo år utan att veta om det. Pölsebo! Så kallades Österängen eftersom hyrorna var så höga att folket bara fick äta pölsa för att ha råd att bo kvar. Sanslöst.
Undrar just var man bor nu? Rullatordalen? Gasaremsan? (killarna i Volvobilarna som gasar som besatta just på raksträckan där jag bor).
Men Kung Bore, för att gå tillbaka till dig. Kan inte du ta och packa ihop snart? Stick till Finska viken eller nåt istället, hörru.

Dagens låt: I den svenska vintern - Docenterna.
Är det vinter ska det vara kallt. Och snö. Det är härligt. Vad synd då att jag efter 40 år på denna jord inte lärt mig att skaffa riktigt varma skor och varma jackor. Himla synd. Nu säger jag BURR! bara jag tittar ut genom fönstret. Finns det heltäckande overaller til vuxna också, månntro? Vill ha.

Inga kommentarer: