Summa sidvisningar

söndag 11 januari 2009

Skägget sticker till skogs


Adolf Hitler här. Hej hej. JAG bestämmer i hemmet och JAG bestämmer att vi ska ut och gå på tipspromenad i skogen. Alla andra får bara huka, niga och säga visst, visst. Det blir bäst när jag får bestämma. Hade jag inte tagit tag i saker och ting så hade barnen suttit framför teven i pyjamaser från morgon till kväll. Deras fingrar skulle vara kladdiga av kakor och godis. De skulle inte ha en aning om vad "badhus", "skog", "Stadsparksleken" eller "långpromenad" var för nånting. Det är därför jag har utsett mig till enväldig hushållshärskare.
Så idag var det på med raggsockor och gummistövlar, varma kläder, mössor och vantar och så bar det av, marsch pannkaka, till den härliga skogen. Vi hann inte mer än att kliva ur bilen förräns det äldsta barnet började kinka. "Måste vi? Ska vi inte åka hem istället?".
Nej! röt jag och så fick skägget snällt följa med. Jag kan väl inte ta ansvar för att han hade glömt både mössa och vantar och långkallingar eller?
Vi marscherade raskt i snålblåsten och när vi kom fram till mål så fikade vi i trevligt sällskap. Till och med skägget mjuknade lite. När hans stelfrusna fingrar fick greppa godispåsen som vi fått av våra bordsgrannar såg han till och med lite lycklig ut.
Man kanske blir det när man har ett sådant rejält fruntimmer till fru?

Dagens låt: Me myself I - Joan Armatrading.
Jag kan vara sur som en citron och ja, jag bestämmer och härjar och står i lite väl mycket ibland kanske. Fast å andra sidan är jag en fena på att städa, organisera, komma ihåg allt som ska kommas ihåg, att vara mamma, bädda, hålla ordning samt att klia någon som heter skägget skönt på fötterna eller i huvudet.

Inga kommentarer: