Summa sidvisningar

fredag 2 december 2011

OOO vad en liten gumma kan gno

NU. Nu sitter jag på jobbet och kopplar av. Hemma är det ingen rast. Ingen ro. Innan ungarna skjutsades iväg till skolan hade jag gjort i ordning gympapåsar, lappar med julschema, gjort klart med sopsorteringen (plast, metall, toaäckelpåsen, vanliga brännbartpåsen samt tidnings- och pappersåtervinningen) och så hade jag lyckats skrapa ihop några slags överraskningspresenter att lägga i deras tygkalender. Idag blev det en styck studsboll och ett styck armband.
Efter att ha släppt av kidsen styrde jag kosan mot Vätterstranden för min lilla promenadrunda. Idag tog den 20 minuter och när jag satt ner röven i bilsätet så ringde jag två telefonsamtal som jag haft i huvudet allt för länge. Äntligen fick jag svar. Listan med "Att-göra-saker" krympte litelite.
Handlade på Willys. Åkte hem. Rensade ur linneförrådet och fick ihop en hel kasse med handdukar, löpare och juldukar till loppisen imorgon. Ned med kassen i källaren slash loppisförrådet. Ställde i ordning två backar med LP-skivor som ska säljas imorgon. MINA gamla vax! Kommer jag verkligen att kunna ta farväl av Mike Oldfield, Yazoo och Fiendens Musik imorgon utan att börja böla? Tja, den som lever får se.

Vad gjorde den ihärdiga människan efter detta då? Jo, det kan jag berätta. Hon åkte till sortergården med några kassar som legat och gett den ihärdiga dåligt samvete i säkert en till två månader. Bort med fula porslinskrukan! Bort med batterier och glödlampor! Och framför allt - bort med den fula, stora, miniräknaren som gått i två beståndsdelar. Den miniräknaren kan man inte räkna med längre om man säger så.
Var detta allt innan klockan skulle slå tolv? Nänänänä. Först ett besök hos föräldrarna (världens längsta kvart....åh, låt mig aldrig bli som dom!) och efter det: bjuda svärmor på lunch på stan.

Så nu sitter man här. Magen skvalpar av hollandaisesås, bearnaisesås, lax, sill, tomat och gurka, potatissallad och oliver. Men mitt samvete är lätt. Och glorian den skaver inte alls.
SÅ SKÖNT. Om fyra timmar och några minuter tar jag helg.

Inga kommentarer: