Summa sidvisningar

måndag 15 september 2008

Downsyndromet


Nu verkar det hända saker. Någon bank i USA har lämnat in konkursansökan. Alla ekonomer darrar på rösten när de pratar om finanser, aktier, optioner, obligationer och världsmarknaden och allt vad det heter.
Måste erkänna att jag är jäkligt dåligt insatt. Jag vet nämligen med mig att jag alltid satt och gäspade på samhällskunskapen när jag gick i skolan. Jag tyckte det var så in i bomben ointressant. Nu några år senare inser man ju att det hade kanske underlättat lite för en i framtiden om man hade varit lite mer alert och på hugget.
Vad händer när börserna rasar? Min miminala hjärna tror att det kanske är som så att när ingen investerar längre så går det dåligt för företagen. Folk sägs upp. Huspriserna rasar (man kanske skulle ta och sikta in sig på ett hus på gräddhyllan nu iallafall?), folk har inga pengar att handla för vilket gör att fabriker får lägga ner verksamheten och ännu fler blir arbetslösa och.....osv. Är det så?
Dags för ett krispaket igen?
Här kommer mitt:
1. Handla mer på second hand. Eller ska jag kanske säga handla ännu mer på second hand.
2. Lära sig receptet på linsgryta utantill. Eller potatis- och purjolökssoppa.
3. Inte gå till frissan mer. Hädanefter så får nån saxägande kompis, vemsomhelst, ta och toppa eländet.
4. Smink! Det är dyrt. Det går åt. Man kan inte sluta sminka sig. Jag får hädanefter köpa allt spackel på torget eller på Tradera.
5. Sluta snegla på cykeln. Nu är det hög tid att ta språnget upp på den trasiga sadeln.
6. Bara äta en halv påse chips i veckan. Det blir dubbelt så mycket pengar över i plånkan då. Dippen? Nej, den får vi skippa.
7. Leta pantburkar. På vår gata har vi minst tre stycken män, eller som en arg granne skrikandes kallade dem, "JÄVLA SOPSVIN!!!", som varje dag går och vittjar våra soptunnor på burkar och flaskor. Fortsätter de i den här takten så ser man väl dom snart i varsin ny Merca istället.
8. Sluta köpa Trisslotter. Man vinner aldrig. Men lade man ihop alla pengar man kastar ut på dem så hade man säkertråd med ett eget spabad i sitt badrum, kanske?
9. Inte resa utomlands. Eller inomlands. Skomakare bliv vid din läst. Borta bra men hemma bäst. Dax att sätta sig bekvämt tillbaka och brodera en bonad.
10. Plocka bort alla telefoner i hushållet. Kvar blir bara mobilen. Många sköna slantar att spara. På köpet får man istället en saftig hjärntumör (strålningen).
Jaha. Det var ju ett positivt blogginlägg. Tacka amerikanska börsen för det.

Dagens låt: The only way is up - Yazz.
Efter regn kommer solsken. Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Klämkäcka floskler som fungerar. Inte.

Inga kommentarer: